​AFP remarcă succesul cicliştilor din Marea Britanie în marile tururi în 2018, mai ales în cel al Franţei, câştigat de şase ori în ultimii şapte ani de sportivi din această ţară, o serie capabilă să provoace plictiseala, transmite Agerpres.

Simon YatesFoto: As.com

"Un an fenomenal", şi-a exprimat satisfacţia ministrul britanic al Sportului, Tracey Crouch, după succesul lui Simon Yates în La Vuelta. După Franţa în 1964 şi Spania în 2008, Marea Britanie este a treia ţară ce îşi vede cicliştii impunându-se în acelaşi an în cele trei mari tururi. În 2018, Geraint Thomas a dominat Marea Buclă, iar Chris Froome a triumfat în Il Giro după ce situaţia părea compromisă.

Simon Yates (centru), câștigătorul Turului Spaniei:

Sursă foto: Twitter - La Vuelta

"Să vedem că rutierii noştri domină ciclismul mondial înseamnă un superb randament al investiţiilor pentru politica British Cycling", a adăugat doamna Crouch. Nu fără motiv: dacă Yates concurează, de când a debutat ca profesionist, pentru o echipă australiană (Mitchelton), el provine din filiera condusă mult timp de Dave Brailsford, astăzi managerul general al atotputernicei echipe Sky.

Atotputernică? În Turul Franţei, constatarea se impune. Cele şase victorii obţinute începând din 2012 au fost opera a trei ciclişti diferiţi (Wiggins, Froome, Thomas). În această perioadă, doar italianul Vincenzo Nibali s-a intercalat în palmares, în 2014, anul căzăturilor cu repetiţie ale lui Froome. Patru ani mai târziu, a fost rândul lui Nibali să cadă, din cauza aparatului foto al unui spectator, cu patru kilometri înainte de sosirea de la Alpe d'Huez, unde Thomas a câştigat etapa-regină din Alpi.

Chris Froome, câștigătorul Turului Italiei:

Sursă foto:Twitter - Giro d'Italia

"Geraint a fost cel mai puternic şi echipa sa, cu un buget de două ori mai mare decât al celorlalte, reuşeşte să ţină împreună rutieri care ar putea cu toţii să fie lideri la alte echipe", a subliniat Thomas Voeckler, retras de curând, în "Cartea de aur a ciclismului 2018".

Conştient că succesul său depinde de echipă, Thomas, care are 32 de ani şi este la final de contract, a ales să rămână încă trei ani la Sky, în ciuda prezenţei lui Froome (33 de ani şi legat până la sfârşitul lui 2020) şi a ascensiunii căţărătorului columbian Egan Bernal (21 de ani, câştigătorul Turului Bihorului în 2016 şi al Turului Sibiului în 2017), care a semnat până la sfârşitul lui 2023.

Thomas Geraint, câștigătorul Turului Franței:

Sursă foto: letour.fr

"Cu angajarea unui mare talent ca Egan Bernal sau a lui Pavel Sivakov, au adus tot ce era mai bun în materie de tineri", a afirmat în timpul Marii Bucle din 2018 directorul acestei competiţii, Christian Prudhomme. "E ceea ce se întâmplă în fotbal cu Real Madrid sau Barca", a spus el.

"Munca mea înseamnă să mă gândesc la ce va fi peste trei-patru ani. Egan este foarte tânăr şi nu trebuia ratată ocazia ca el să fie în acest mediu ca să înveţe cum să câştige Turul în viitor. Nu ştiu dacă-l va câştiga, dar îi vom oferi cele mai bune condiţii pentru ucenicie", a afirmat Brailsford.

Viitorul suna bine pentru grupul acestuia, până când operatorul britanic de televiziune Sky a indicat că va renunţa la sfârşitul lui 2019 să sponsorizeze formaţia. A apărut astfel un mare semn de întrebare, fiindcă Brailsford trebuie acum să găsească un partener de aceeaşi anvergură pentru ce va urma începând din 2020.

Cărţile riscă deci să fie reîmpărţite dacă bugetul scade. Deoarece strategia Sky în Tur s-a bazat până acum pe controlul strict al cursei, cu riscul de a-i plictisi pe telespectatori şi de a naştere unor reacţii din partea organizatorilor şi a instanţelor.

"Sky are o strategie care-i permite să câştige. Nu o poţi acuza pentru asta", recunoaşte preşedintele Uniunii Cicliste Internaţionale (UCI), David Lappartient. El a adăugat însă imediat că "lumea vrea să viseze, vrea ceva ce nu a fost scris dinainte."

Printre măsurile luate în calcul, ce pot da naştere unor controverse, se numără reducerea numărului de ciclişti pentru fiecare echipă, număr redus deja în 2018 de la nouă la opt.

Francezul Romain Bardet, printre puţinii care au încercat să pună probleme echipei Sky în Marea Buclă din 2018, doreşte în orice caz ca dezbaterile să înceapă. "Adevărata problemă e caracterul previzibil al curselor. Este cea mai mare problemă", a spus el.

Retragerea programată a Sky ar putea schimba însă fundamental datele problemei, conchide AFP.