Circuitul Yas Marina din Abu Dhabi va găzdui în 2024, pe 28 aprilie, o cursă în care mașinile nu vor fi conduse de oameni, ci de algoritmi software, informează Reuters.

Yas Marina CircuitFoto: Jakub Porzycki/NurPhoto / Shutterstock Editorial / Profimedia

Mașini conduse de algoritmi software se vor întrece pe Yas Marina Circuit

Mașinile fără pilot Dallara Super Formula SF23, care pot atinge viteze de 300 de kilometri pe oră, au un computer în locul cabinei de pilotaj și nu au nevoie de volan, scaun, pedale sau de sistemul de protecție Halo.

Mașinile sunt vedetele Abu Dhabi Autonomous Racing League (A2RL), care va organiza cursa inaugurală în locul în care se desfășoară de obicei ultima etapă din Formula 1.

În primul an vor fi implicate zece echipe cu câte o singură mașină, dar organizatorii admit că acestea nu se vor putea afla simultan pe circuit.

„Știm că două mașini fără șofer pot concura bine împreună pe o pistă, ceea ce vom încerca să vedem este dacă se poate obține un rezultat în care trei sau patru mașini concurează între ele în mod competitiv.

Suntem la granițele științei în acest caz. Dacă am ajunge la un punct în care 10 mașini să concureze împreună în următorii cinci ani, cred că ar fi o realizare uriașă.

Vedem un moment în viitor în care vor fi la fel de multe mașini aliniate pe grila de start pentru o cursă autonomă ca la o cursă de Formula 1, dar acest lucru nu se va întâmpla astăzi sau mâine” - Tom McCarthy, director executiv al companiei ASPIRE, pentru Reuters.

Echipele vor folosi mașini identice conduse de universități și instituții de elită din Asia, Europa și SUA, dar fiecare poate adapta algoritmi software. Mașina este complet autonomă, iar singura intervenție umană, odată începută cursa, este apăsarea unui buton pentru a o opri.

Pentru cursa din aprilie vor fi vândute maximum 10.000 de bilete la prețuri nominale, dar accentul se pune pe online și pe realitatea virtuală.

A2RL s-ar putea extinde la trei curse în viitor, cu circuite din Europa și Asia.

Cursele cu mașini autonome nu sunt o amenințare pentru cele convenționale

Au mai existat tentative de curse cu mașini fără șoferi, Formula E plănuind o serie „Roborace” încă din 2015.

O „cursă” între două mașini cu viteze de până la 185 km/h, folosind senzori și sisteme de bord pentru a naviga pe un circuit stradal din Buenos Aires, a avut loc în 2017, dar a fost un eșec.

Unii dintre cei implicați atunci sunt acum la A2RL, dar de data aceasta mașinile folosesc motoare pe benzină.

„Cred că una dintre cele mai mari atracții pentru public pe un circuit este zgomotul unui motor cu ardere internă. Cred că va fi alături de noi pentru o vreme” - Tom McCarthy.

ASPIRE are planuri și pentru curse de drone autonome și curse cu mașini de teren și bărci.

„Ceea ce am dori să vedem este ca producătorii să vină la noi și să ne spună: puteți face A, B sau C ca o provocare? Și apoi să concepem formatul cursei în așa fel încât să testeze această provocare pe care o au” - Tom McCarthy.

McCarthy spune că aceste curse nu reprezintă o amenințare pentru seriile convenționale, unde mașinile sunt conduse de oameni.

„Nu mi-ar plăcea să fim clasificați ca fiind cei care vor să scoată omul din mașină pentru sport. Cred că ar fi o nebunie să facem asta și, de fapt, nu mi-ar plăcea să văd că se întâmplă. Cred că oamenii vor dori întotdeauna să vadă cursele ca pe un efort uman” - Tom McCarthy.