Dacia a anunțat că va concura în raliul Dakar cu o mașină pe combustibili sintetici dezvoltați de compania Aramco din Arabia Saudită. La volan va fi multiplul campion de WRC Sebastien Loeb, dar și Cristina Gutierrez, a doua femeie din istorie care a câștigat o etapă în faimosul raliu. Oficialii Renault au spus în ultimul timp că acești e-fuels vor fi importanți pentru viitorul Dacia.

Masina in desert - raliul DakarFoto: Shutterstock

Dacia la Raliul Dakar

Denis Le Vot, CEO al Dacia brand, a anunțat luni că marca va participa din 2025 la raliul Dakar cu o mașină pe combustibili sintetici dezvoltați de Saudi Aramco, companie de energie evaluată la peste 2.000 miliarde dolari. Renault și Aramco au semnat acum câteva luni un parteneriat.

„Sinteza acestui tip de combustibil se realizează cu energie electrică regenerabilă. Pe întregul ciclu de producție, combustibilii sintetici au o amprentă de carbon inferioară celei a carburanților derivați din petrol. Raliul Dakar este terenul de testare ideal al acestei tehnologii pentru marca Dacia”, spun cei de la Renault.

Înainte de a se angaja în sezonul Dakar 2025, prototipurile Dacia vor fi testate, din 2024, în Raliul Marocului. În 2025, Dacia va participa la Raliul Dakar cu echipă de constructor, la categoria T1+.

În 2024 vor fi anunțate detalii despre mașină și, cel mai probabil, va fi vorba despre un Duster extrem de puternic. Doi piloți vor forma „team Dacia”, dintre care o femeie, Cristina Gutierrez (născută la Burgos, Spania), cu 14 ani experiență în sporturile cu motor. Ea este a doua femeie din istorie care a reușit să câștige o etapă la Raliul Dakar (în 2021), după Jutta Kleinschmidt (2005). Cristina Gutierrez a participat de șapte ori la raliul Dakar.

Al doilea pilot anunțat este celebru: Sebastien Loeb (echipa ProDrive), de nouă ori campion mondial consecutiv în WRC, între 2004 și 2012. „Este o aventură, concurezi timp de 15 zile, stai împreună zile întregi cu co-pilotul, uneori te pierzi în deșert și trebuie mereu să te concentrezi ca să fii cel mai rapid”, spune Sebastien Loeb.

„Nimeni nu știe cât vor costa combustibilii sintetici după 2035”, spune Denis Le Vot, dar Dacia va continua colaborarea cu Aramco pe domeniul e-fuels.Sébastien Loeb participă la Dakar din 2016. În 2021 el a condus vehiculul Bahrain Raid Xtreme Hunter proiectat și construit de preparatorul britanic Prodrive. Cooperarea dintre Sébastien Loeb și Prodrive va continua acum la volanul unui vehicul de competiție Dacia.

Prodrive, echupa britanică ce va colabora cu Dacia, este implicată în raliul Dakar și în campionatul de Rally-Raid din anul 2020 și a participat la ultimele trei raliuri Dakar cu vehicule concepute de propriile echipe, obținând locul al doilea în clasamentul general în 2022 și 2023 cu Sébastien Loeb, care face parte de acum din noua echipă Dacia.

Dacia a mai participat la competiții sportive, cu piloți celebri. Alain Prost a condus un Duster foarte puternic în 2009, în Alpii francezi, la Trofeul Andros.

Dacia și combustibilii sintetici, o soluție bună peste mai mulți ani?

Combustibilii sintetici (e-fuels) ar putea fi o soluție și pentru mașinile Dacia, deoarece marca va trebui să se îndrepte treptat către „energia curată”, spunea la mijloc de iunie, Gilles Le Borgne, chief technology officer la Renault.

Companii precum BMW, Toyota și Stellantis și-au arătat interesul pentru „e-fuels”, la fel și Renault, care a demarat un parteneriat cu gigantul saudit Aramco, pentru dezvoltarea de combustibili sintetici.

Parteneriatul cu Aramco a fost amintit de oficialul Renault care spune că deja grupul auto face teste cu combustibili de sinteză de la „uzine-pilot”. El a adăugat că sunt avantaje clare, dar și două dezavantaje deloc de neglijat. Unul ține de cum analizează și cuantifică UE emisiile de carbon la mașini, iar altul ține de faptul că trebuie să ai destulă „energie verde” de la care să pornești pentru a produce „e-fuels” (solară, eoliană), iar eficiența depinde mult de disponibilitatea acestor surse ecologice de energie.

Șeful Dacia și echipa Dakar 2025

Companii precum Total, Shell sau Aramco operează în țări unde sunt multe ore de strălucire a soarelui și unde sunt și zone cu vânt și doar acolo pot investi în e-fuels, mai spune oficialul Renault.

ADVERTISING

În luna mai, Luca de Meo, CEO al grupului Renault, spunea că Dacia își va electrifica complet gama cât mai târziu posibil și considera că acești „e-fuels” reprezintă un mod de a decarboniza gama accesibilă la preț a Dacia, referindu-se la modelele cu motoare termice. Dacia are un singur model electric în gamă, Spring, iar un al doilea model NU va veni prea curând.

Grupul saudit Aramco a semnat în martie o scrisoare de intenție pentru a deveni acționar minoritar în cadrul noii companii de tehnologie în domeniul sistemelor de propulsie care va fi constituită de Renault Group împreună cu chinezii de la Geely.

Investiția Aramco va susține dezvoltarea companiei și va contribui la cercetarea și dezvoltarea unor soluții de combustibili sintetici și a unor tehnologii de nouă generație în domeniul propulsiei cu hidrogen, se spunea în comunicatul de atunci.

Pe 1 iulie, Renault anunța că noua companie Horse, care va cuprinde o parte din activitățile de la Dacia, își începe oficial activitatea .

În acest comunicat din 1 iulie era amintită și colaborarea cu Aramco:

„Aramco, care a semnat o scrisoare de intenție cu Renault Group şi Geely pe 2 martie 2023, evaluează o investiţie strategică în această nouă companie specializată în tehnologii de propulsie. Investiția Aramco ar urma să susțină creșterea companiei și să contribuie la activităţile cheie de cercetare și dezvoltare privind soluțiile de combustibili sintetici și tehnologiile bazate pe hidrogen de generație următoare!”.

E-fuels - De ce nu sunt deja folosiți pe multe mașini.

Susținătorii combustibililor sintetici spun că aceștia au multe avantaje, dar întrebarea ar fi de ce nu sunt milioane de mașini care merg cu „e-fuels”, dacă sunt așa de grozavi? Răspunsul ține mai ales de costurile de producție și de faptul că nu există capacități foarte mari de producție. În prezent, prețul acestor combustibili este cel puțin dublu față de benzină.

Reamintim că Germania a presat și, după un lobby puternic, a reușit să obțină ce a dorit: și după 2035 vor putea fi vândute mașini cu motor termic în Europa, dar să fie propulsate de carburanți sintetici. Detaliile urmează să fie stabilite în următorii ani.

Pentru fabricarea acestor carburanți de sinteză este nevoie de cantități uriașe de electricitate din surse regenerabile, ceea ce este greu de obținut. Costurile mari de fabricare înseamnă costuri mari și la pompă, într-o Europă în care toate s-au scumpit mult în ultimul an.

Foarte multe voci spun că acești „e-fuels” sunt un fel de „cal troian” al industriei auto care vrea să prelungească pe cât posibil producția de mașini cu motoare termice și să întârzie pe cât posibil electrificarea.

ONG-ul Transport & Environment (T&E) estima că un litru de combustibil ar putea costa „la pompă” 2,82 euro în Franța în 2030, cu 50% mai mult decât benzina în prezent.

Experții de mediu avertizează că randamentul energetic al acestor combustibili de sinteză este net inferior față de benzină și electricitate, producția este scumpă și procedeele de producție sunt abia la început, astfel că ar mai fi de investit miliarde de euro. Chiar și când aceste procese industriale vor fi puse la punct, estimarea este că se va putea produce prea puțin combustibil, față de ce nevoie ar fi, dacă este să fie multe milioane de mașini care să fie alimentate cu „e-fuels”.