Federaţia de rugby din Noua Zeelandă (NZR) a aprobat, joi, un plan "revoluţionar" de a vinde părţi ale mărcii sale All Blacks unor investitori americani, o decizie controversată, pe care jucătorii încă nu au acceptat-o, informează RMC Sport.

HotNews.roFoto: Hotnews

"Credem că aceasta este o oportunitate captivantă şi cu adevărat transformatoare, de care poate beneficia tot sportul pentru generaţiile viitoare", a declarat şeful executiv al NZR, Mark Robinson.

Acordul cu fondul de investiţii din California, Silver Lake Partners, a primit aprobarea unanimă a ligilor provinciale în Adunarea generală anuală a federaţiei de la Wellington, dar mai trebuie să primească, în principiu, joi, undă verde de la asociaţia jucătorilor pentru a fi adoptată. Însă, pentru unii dintre jucători este vândut astfel sufletul All Blacks, aşa că un veto nu este exclus.

Oferta fondului Silver Lake este de 280 de milioane de dolari (230 de milioane de euro) pentru achiziţionarea unei părţi a mărcii "All Blacks", cea a echipei naţionale triplă campioană mondială, care câştigă opt meciuri din zece.

Această afacere aminteşte de eşecul Superligii europene de fotbal, fondată de mai multe cluburi prestigioase, care au încercat să se separe de UEFA şi Liga Campionilor, pentru a creşte profiturile, proiect care a bătut în retragere în faţa furiei suporterilor.

"Cluburile şi-au vândut sufletul”, a regretat unul dintre predecesorii lui Robinson, David Moffett, la Radio NZ.

Potrivit acestuia, Silver Lake, care administrează un portofoliu de active de 79 miliarde de dolari (65 miliarde de euro), va încerca să stoarcă All Blacks ca pe o lămâile, obligând echipa să joace meciuri demonstrative "fără sens" în SUA.

În Noua Zeelandă, All Blacks reprezintă atât un monument istoric, cât şi o obsesie, o parte integrantă a vieţii locuitorilor, a mândriei lor naţionale faţă de marii rivali australieni şi sud-africani.

"Vom vedea că All Blacks va disputa mai multe jocuri fără interes, ceea ce va devaloriza cea mai frumoasă marcă din rugbyul mondial”, a adăugat Moffett.

În trecut, fanii All Blacks au reacţionat în număr mare pe pagina de Facebook a federaţiei, atunci când compania americană de asigurări AIG anunţase, în 2012, că va apărea pe celebrele tricouri negre, mult timp lipsite de orice sponsor.

Silver Lake vrea să cumpere 12,5% din drepturile comerciale şi posibilitatea de a negocia acorduri în întreaga lume pentru a vinde drepturi de televizare şi produse derivate. Ceea ce ar spori valoarea comercială globală a rugbyului din Noua Zeelandă la 2,2 miliarde de dolari (1,8 miliarde de euro).

Miza comercială este importantă într-un moment în care NZR trece prin mari dificultăţi financiare, agravate de pandemia Covid-19, până la punctul de a-i ameninţa supravieţuirea, potrivit lui Robinson. Forul a pierdut mai mult de 25 de milioane de dolari în 2020, conform rezultatelor financiare publicate, joi, în Adunarea generală.

Pentru preşedintele NZR, Brent Impey, acest acord "reprezintă un moment revoluţionar pentru rugby". Aceasta este o "oportunitate unică de a atrage venituri comerciale pentru a permite investiţii în zonele care au cel mai mult nevoie", a spus Impey.

Banii vor fi folosiţi în special pentru a ajuta federaţiile provinciale aflate în dificultate, pentru a dezvolta jocul feminin şi participarea tinerilor, a asigurat el. Investiţiile în tehnologie vor permite, de asemenea, NZR "să aibă acces la milioane de fani din întreaga lume", a adăugat el.

Suporterii nu au reacţionat pentru moment, lăsând sindicatul jucătorilor să ocupe prima linie.

Potenţialul investitor nu este la prima astfel de afacere. La sfârşitul anului 2019, Silver Lake a achiziţionat o participaţie de 10 la sută din City Football Group, proprietarul clubului de fotbal Manchester City.

Conform documentelor dezvăluite înainte de vot, o parte din investiţia iniţială a Silver Lake, dacă va fi acceptată joi, va merge într-o fundaţie menită să protejeze interesele rugbyului din Noua Zeelandă. Dar, potrivit jurnalistului sportiv de la stuff.co.nz Mark Reason, Silver Lake vrea doar să câştige bani "prin creşterea valorii rugbyului din Noua Zeelandă pe hârtie, înainte de a-l revinde pentru a obţine un profit, aşa cum fac ei de obicei".