În timp ce Formula 1 se luptă cu problemele de „porpoising”, în urma cărora unii piloți s-au lovit și învinețit, șeful AlphaTauri, Franz Tost, a sugerat sâmbătă că, dacă condițiile sunt prea dure în cockpit, există întotdeauna o canapea confortabilă acasă, informează Reuters.

Franz Tost, seful echipei AlphaTauriFoto: Florent Gooden/DPPI/LiveMedia / Shutterstock Editorial / Profimedia

Sănătatea piloților a fost pusă în centrul atenției la Marele Premiu al Canadei, echipele fiind sfătuite să pună siguranța înaintea performanței și să rezolve problema mașinilor care ricoșează dramatic la viteze mari.

Îngrijorarea a atins noi niveluri la sfârșitul săptămânii trecute, la Marele Premiu al Azerbaidjanului, când Lewis Hamilton, de șapte ori campion mondial, s-a chinuit să iasă din Mercedesul său la finalul unei curse solicitante.

Șeful echipei AlphaTauri nu arată compasiune pentru piloți: „Ar trebui să stea acasă”

Tost, ai cărui piloți sunt francezul Pierre Gasly și japonezul Yuki Tsunoda, a declarat că a înțeles că mașinile sunt dificil de condus, dar a oferit puțină compasiune.

„Acestea sunt mașini de Formula 1, nu este un Rolls Royce, iar piloții ar trebui să fie conștienți de acest lucru. Dacă mașinile sunt prea rigide, este prea dificil pentru ei (piloții), poate că ar trebui să stea acasă, în sufragerie, să concureze de pe un scaun”, a declarat austriacul.

Fenomenul de „porpoising” a devenit cel mai nou punct fierbinte din F1, FIA intervenind joi cu o directivă tehnică de măsuri pentru a reduce sau elimina problema. Aceasta a declarat că a făcut acest lucru în interesul siguranței piloților.

Tost și directorul echipei Alpine, Otmar Szafnauer, au susținut că nu este cu adevărat o problemă de siguranță.

„A fost clar de la bun început că aceste mașini nu vor fi ușor de condus. Această podea face necesar ca mașinile să fie reglate rigid, ca mașinile să fie destul de aproape de suprafață. Mașinile nu mai sunt la fel de confortabile de condus ca în trecut. Acum șoferii se plâng de asta. Pot să înțeleg că nu este atât de ușor pentru ei, pe de altă parte, aceasta este o mașină de Formula 1, nu un Rolls Royce", a declarat Tost.

Tost și-a amintit de o perioadă în care piloții veneau la el după o cursă spunând că trebuie să meargă la un dentist pentru că erau atât de zguduiți în timpul curselor.

Șeful AlphaTauri a sugerat că poate un pic mai mult timp la sală și mai puține văicăreli ar putea ajuta.

„Șoferii trebuie să facă mai mult antrenament pentru mușchii gâtului - asta ajută cu siguranță. Iar FIA vine acum cu această directivă tehnică care, bineînțeles, va ajuta să aflăm cât de mari sunt forțele. Cât de mult poate fi controlat acest lucru nu știm încă”, a adăugat Tost.

Ce este fenomenul de „porpoising”

Potrivit RacingLife, „fenomenul de porpoising apare numai la viteze mari, aproape de topspeed, la capătul liniilor drepte. Cu cȃt viteza monopostului creşte, acesta se apropie mai mult de sol, downforce-ul crescȃnd, efectul de sol exploatat prin intermediul celor două canale Venturi fiind din ce în ce mai pregnant.

La un anumit moment însă, apare un blocaj în curgerea fluxului de aer. În acest punct sarcina care apasă asupra monopostului se reduce brusc, garda la sol creşte şi acesta pare că vine în nas, plonjeul fiind vizibil, pierderea subită a apăsării fiind la cote substanţiale.

Plonjeurile se produc şi spre faţă şi spre spate, ca într-o nesfȃrşită suită de du-te vino, ajungȃndu-se la o ţopăială de parcă monopostul trece peste o serie neîntreuptă de denivelări”.