​Marele Premiu de pe strazile din Monte Carlo a avut de-a lungul istoriei parte de multe momente memorabile. De la manevre spectaculoase de depasire, la victorii neasteptate, nasterea unor eroi sau crearea unor controverse, enumeram cele mai importante momente din istoria celei mai importante curse a anului din calendarul Formulei 1.

Louis Chiron, monegascul care a terminat in puncte la 55 de aniFoto: youtube.com
  • Duminica are loc a 64-a editie a Grand Prix-ului de la Monaco

1929: Primul Grand Prix din istorie de pe strazile din Monte Carlo, organizat de Antony Noghès si castigat de francezul William Grover-Williams.

1931: Monegascul Louis Chiron devine primul si singurul pilot care castiga cursa de la Monte Carlo din postura de pilot de casa. Plecand de pe locul 11, Chiron si Bugatti-ul sau au terminat cu aproape 4 minute inaintea celui de-al doilea clasat Luigi Fagioli

1949: Cursa a fost anulata ca urmare a decesului Printului Louis ll de Monaco

1950: Marele Premiu al Monaco a fost inclus in calendarul primului sezon al Formulei 1. In aceasta cursa Juan Manuel Fangio a obtinut primul Grand Slam (victorie, pole-position, cel mai rapid tur al cursei, lider in fiecare tur al cursei) din istoria competitiei. Cursa a fost marcata de un moment inedit in care 10 masini au fost eliminate din cursa intr-un singur viraj datorita apei din mare ce a intrat usor pe pista in zona virajului Tabac, cea mai joasa portiune a circuitului.

1955: Louis Chiron a terminat pe locul 6 la ultima cursa de casa a carierei sale, devenind totodata la varsta de 55 de ani si 292 de zile cel mai in varsta pilot care sa termine in puncte din istoria Formulei 1.

1961: Sir Stirling Moss are una dintre cele mai bune curse din cariera sa. Monopostul sau lotus fusese victorios in 1960 pe strazile din principat, insa acum erau dubii ca va putea britanicul sa produca o victorie, chiar si dupa ce acesta s-a clasat in pole-position. Insa britanicul s-a concentrat foarte bine si a reusit sa duca un ritm de calificari, tinand trio-ul ferrarist al lui Richie Ginther, Phil Hill si Wolfgang von Trips la distanta.

1963-1969: Perioada de dominare totala pe acest circuit al celui supranumit "Regele din Monaco" Graham Hill, cu 5 victorii in 7 ani (1963-65 si 1968-69)

1970: Jack Brabham pierde victoria pe ultimul viraj in fata lui Jochen Rindt in urma unei coliziuni cu bariera de protectie

1973: In acest an circuitul a luat forma care a ramas cunoscuta de-a lungul anilior. Construierea unei piscini in zona de dupa virajul Tabac a implicat crearea a 2 sicane noi ce sa o ocoleasca, iar tunelul a fost prelungit ca urmare a constructiei hotelului Lowes, ce poate fi vazut acum in "acul de par". Cursa a fost castigata de catre monopostul Tyrell al lui Jackie Stewart, ce avea sa devina campion mondial in acel sezon pentru a 3-a si ultima oara.

1982: Una dintre cele mai spectaculoase curse din istoria intrecerilor cu monoposturi. Pilotul Renault Rene Arnoux a obtinut pole-position-ul si a condus cursa pana in turul 15 cand a pierdut controlul monopostului si a intrat in barierele de protectie. Coechipierul sau Alain Prost a condus cursa pana cu 2 tururi inainte de final, cand a abandonat in urma unei coliziuni la sicana portului. Ricardo Patrese a castigat cursa ca urmare a unui "push-start" cu 2 tururi inainte de final, dupa ce sefia cursei s-a schimbat de 6 ori pe finalul acesteia

1984-1993: Perioada de dominare totala a pilotilor Ayrton Senna si Alain Prost. Memorabile sunt cursele din 1984, cand Senna a terminat la o secunda in urma lui Prost dupa ce cursa a fost oprita din cauza conditiilor de ploair, cursa din 1988 in care Senna avea victoria in mana insa o greseala cu aproape 10 tururi inainte de final l-a scos din cursa si cursa din 1992 unde Senna l-a blocat pe Nigel Mansell pe finalul cursei, in conditiile in care acesta avea cauciucuri noi si venea dupa 5 victorii consecutive in debutul sezonului

1996: Ploaia a facut ca pentru prima oara in istorie numai 3 piloti sa termine cursa: francezul Olivier Panis, si britanicii David Coulthard si Johnny Herbert, in aceasta ordine.

2004: Daca nu ar fi fost pentru aceasta cursa, Michael Schumacher ar fi legat in sezonul respectiv 13 victorii in primele 13 etape, un record inimaginabil in istoria Formulei 1. Aceasta performanta insa i-a fost rapita in momentul in care, pe perioada de iesire a masinii de siguranta datorita accidentului lui Fernando Alonso, Schumacher a intrat in spatele lui Juan Pablo Montoya ce a franat inexplicabil la iesirea din tunel. Pilotul italian de la Renault Jarno Trulli a obtinut astfel prima si singura sa victorie de etapa din cariera.

2006: Schumacher a obtinut pole-position-ul sambata, insa numai pentru a fi descalificat din sesiunea de calificari pentru blocarea spaniolului Fernando Alonso, aflat in acel moment la Renault. Pe ultimul tur de calificare al sesiunii, Schumacher se afla pe primul loc, insa a gresit in virajul La Rascasse, ramanand blocat pe pista. Acest lucru l-a facut pe Alonso care se afla in spatele germanului de la Ferrari si pe un tur mai rapid sa piarda sansa la pole-position. In cursa Schumacher a plecat de pe 24 si a terminat pe 5, pe cand Alonso a plecat din pole-position si a castigat cursa.

2008: Singura cursa din 2003 pana in prezen cand detinatorul pole-position-ului nu a castigat cursa. In conditii de ploaie, pole-sitter-ul Felipe Massa a pierdut victoria in fata britanicului Lewis Hamilton, infrangere ce s-a dovedit decisiva deoarece brazilianul Massa a pierdut titlul la doar un punct diferenta in fata pilotului McLaren.

2010: Pentru prima oara Red Bull a castigat Marele Premiu al Monaco prin australianul Mark Webber, urmat de coechipierul sau german Sebastian Vettel. Acea victorie venea in urma unui alt succes al lui Mark pe Circuit de Catalunya, iar piltotii monopostului poreclit "Lucious Liz" se aflau la egalitate de puncte pe primul loc al clasamentului general. Ce metoda mai buna de a sarbatori acest succes decat un "backflip":) in piscina?

2012: Schumacher a avut probabil cea mai buna performanta de la revenirea sa in competitie in 2010. Schumacher a obtinut pole-position-ul pe strazile din Monte Carlo in monopostul Mercedes, insa datorita unei penalizari de 5 locuri pe grila de la cursa precedenta ca urmare a unei coliziuni cu Bruno Senna, Schumacher a plecat de pe locul 6. Neamtul a abandonat pe parcursul cursei datorita unei avarii produsa la start ca urmare a unui contact intre "Baronul rosu" si pilotul francez Romain Grosjean, iar victoria a revenit ca si in 2010 australianului de la Red Bull Mark Webber

2013: Germanul Nico Rosberg castiga din pole-position cursa "de casa" din orasul unde a crescut si unde locuieste. Victoria aceasta vine la 30 de ani dupa victoria tatalui sau Keke Rosberg pe strazile din Principat, ceea ce ii face pe cei doi piloti singura pereche tata-fiu care sa fi castigat vreodata acelasi Grand Prix.