Exista 3 curse pe care orice pilot doreste sa le castige, iar foarte putini au ocazia sa participe in toate aceste evenimente. Graham Hill este singurul pilot din istorie care a reusit sa obtina "Coroana Tripla" a motorsportului: Speciala de 24 de ore de la Le Mans, Cursa Indianapolis 500 si Marele Premiu de la Monte Carlo. Cel supranumit "Regele de Monaco" a castigat de 5 ori cursa, fiind egalat de Michael Schumacher si depasit doar de brazilianul Ayrton Senna cu 6 victorii.

Circuitul de la MonteCarloFoto: Wikipedia

Circuitul este considerat de piloti ca fiind cel mai dificil din calendar, deoarece necesita o concentrare maxima iar orice greseala poate insemna sfarsitul cursei. La baza succesului sta o sesiune de calificari cat mai buna, 9 din ultimele 10 victorii fiind obtinute de pilotii plecati din pole-position. Cheia unui timp bun pe acest tur este virajul Portier ce preceda tunelul. portiunea cea mai rapida a circuitului. Cursa se va desfasura pe 78 de tururi si desi este cel mai mare numar de tururi al unui Grand-Prix, circuitul este atat de intortocheat incat ca numar de kilometri aceasta cursa este cea mai scurta din calendar.

Cum in acest week-end Formula 1 se intoarce pe cel mai prestigios circuit al sau, va propunem o avancronica in care vom analiza sansele fiecarui pilot pentru a-si trece numele pe lista castigatorilor de la Monaco.

Incepem bineinteles cu pilotul care tocmai a urcat etapa trecuta in fotoliul de lider al clasamentului general la piloti, britanicul Lewis Hamilton. Urmand o serie de 4 victorii, castigatorul din 2008 pentru echipa McLaren la acea vreme va vrea sa isi continue seria si sa castige in principat si pentru echipa Mercedes. Sansele lui sunt mari deoarece monopostul este unul foarte bun in calificari, iar anul trecut a dovedit ca are ceea ce este necesar pentru a castiga, insa aici intervine coechipierul lui Lewis.

Nico Rosberg, un "localnic" care a copilarit si inca traieste in Monaco are ocazia de a-si dubla victoria de anul trecut pentru a reveni in fruntea clasamentului general. Desi in cursa nu l-a batut niciodata pe Hamilton in sezonul actual, in calificari Nico s-a descurcat putin mai bine, obtinand pole-position-ul in Bahrain, iar acest lucru s-ar putea sa il ajute, mai ales avand in vedere performanta de pe finalul cursei din Spania, unde atat el cat si coechipierul sau Hamilton au spus ca daca mai era inca un tur, Nico ar fi castigat cursa.

Locația: Monte Carlo, Monaco

Lungime: 3.340 km (2.075 mi)

Curbe 19

Record tur: 1:14.439 (MichaelSchumacher, Ferrari, 2004)​

Traditia spune ca din 2 in 2 ani un australian castiga la Monaco. In 2010 si 2012 a fost Webber pentru Red Bull, iar in 2014 australianul aflat in cea mai buna pozitie este Daniel Ricciardo. Ca urmare a cursei din Spania, Red Bull a castigat titlul de "best of the rest" cu Daniel pe 3 si coechipierul sau campionul mondial Sebastian Vettel venind de pe locul 15 pe 4. Desi diferenta dintre monoposturi a fost de aproape 50 de secunde intre locul 2 Nico Rosberg si locul 3 Daniel Ricciardo, aceasta diferenta ar putea fi sublimata in Monaco.

Vettel in special are nevoie de victorie pentru a reintra in lupta pentru titlu si a spera ca poate sa egaleze recordul conationalului sau Michael Schumacher de 5 titluri mondiale consecutive. Ramane de vazut daca pilotii lui Christian Horner vor reusi sa triumfe pentru prima data in acest sezon.

Ferrari pare ca se afla in aceeasi postura ingrata in care s-a aflat in acest moment al sezonului de-a lungul ultimilor ani, si anume de a nu li se acorda nici o sansa de victorie in principat. Cursa din Spania trebuia sa reprezinte o relansare spre varful clasamentului, mai ales in urma podiumului din China, insa Fernando si Kimi nu au putut sa scoata mai mult de locurile 6 si 7 intr-o cursa ce poate fi considerata una de limitare a pagubelor. Nu ne asteptam la o surpriza din partea pilotilor Scuderiei, insa conducerea tehnica incearca sa dea o lovitura de imagine prin aducerea la echipa a inginerului sef de la Red Bull Adrian Newey ce a fost esential in succesul austriecilor din ultimii ani. Aceasta mutare are insa un alt rol ascuns, si anume de a face cat mai posibila implinirea visului imposibil din Formula 1, si anume sa-l vedem pe Sebastian Vettel intr-o masina rosie.

Desi au pierdut locul 3 in clasamentul general la echipe in favoarea celor de la Ferrari, Force-India se asteapta sa raspunda cu o clasare mai buna decat locurile 9 si 10 obtinute in Spania. Circuitul spaniol a fost traditional unul care a pus probleme masinilor lui Vijay Maliya, asa ca nu trebuie sa ne conturam o imagine despre performanta monopostului VJM07 dupa prestatia din Catalunya. Week-end-ul al carui highlight din punct de vedere al intalnirilor dintre vedete este pentrecerea de pe iahtul sefului echipei indiene ar putea aduce o clasare buna in puncte, la fel cum a reusit si Adrian Sutil anul trecut cu locul 5. Asteptarile sunt astfel mari de la Sergio Perez si Nico Hulkenberg, insa forma demonstrata de ei in acest sezon ii indreptateste sa spere ca se vor ridica la nivelul cerut.

Sezonul acesta pare a fi un roller-coaster pentru echipa Williams. Au inceput prin a-l aduce pe experimentatul Felipe Massa la echipa, apoi o intelegere cu Martini pentru intoarcerea acestora ca sponsori la echipa, rezultate promitatoare in testele din pre-sezon, insa ghinionul si-a facut aparitia in tabara echipei lui Frank Williams si mai ales de pilotul brazilian venit de la Ferrari. Constanta finlandezului Valtteri Bottas a ramas sursa de speranta a echipei din Grove, acesta terminand in primii 8 in fiecare dintre cele 5 curse ale sezonului. Monopostul Wiliiams este unul destul de bun si in calificari, Bottas calificandu-se pe 4 in Spania si ruland pentru o vreme pe locul 3 pana la prima oprire la boxe, fiind apoi devansat de pilotii Red Bull. Sa fie insa oare acesta un semn cum ca pilotii Williams pot fi ocupantii surpriza al ultimului loc de pe podium aici in principat?

Revenind la capitolul roller-coaster, ce parere aveti despre echipa Lotus? Un sezon inceput dezastruos pentru echipa din Enstone care nu putea la inceput sa termine o cursa s-a transformat, aparent miraculos, intr-o echipa ce se poate bate in frunte pentru puncte. Spania a ramas fara dubiu momentul de cotitura al echipei, Romain Grosjean ruland pentru o vreme buna pe locul 5 pana a fost devansat de pilotii Ferrari si de Sebastian Vettel, insa locul 8 reusit de francez consemneaza prima clasare in puncte a monoposturilor negru-aurii.

Venezueleanul Pastor Maldonado a confirmat forma impresionanta a celor de la Lotus cu primul loc in a 2-a sesiune de teste oficiala de dupa Marele Premiu al Spaniei. Pilotul adus in acest sezon de la Williams declara ca "A fost un mare pas in fata. Aceasta a fost o zi completa pentru noi si prima mea zi normala de teste din acest sezon". Principatul ofera o oportunitate in plus pilotilor Lotus de a se clasa in puncte si de a progresa pentru a putea la un moment dat sa se bata si pentru locuri pe podium de-a lungul sezonului.

Si ca sa incheiem categoria bazata pe ideea de fluctuatie imprumutata de la una dintre atractiile unui parc de distractii, o sa descriem sezonul "ciudat" as spune eu al echipei McLaren. Cel mai bun motor de pe grila, una dintre cele mai titrate echipe de pe grila, una dintre cele mai bune echipe tehice de pe grila, podium in prima etapa si dupa aceea colaps. Cum? Nici pilotii si nici staff-ul tehnic nu au reusit sa rezolve aceasta dilema pana acum, insa ce incearca este sa dezvolte monopostul pentru a reveni in lupta pentru indeplinirea obiectivului stabilit la inceputul anului, si anume de a castiga o cursa pe parcursul sezonului.

Jenson Button si Kevin Magnussen afirma insa ca masina devine din ce in ce mai buna si in ciuda a 3 clasari consecutive in afara top 10, vor reusi sa reintre in lupta pentru puncte si treptat in lupta pentru locurile fruntase.

Echipa Toro Rosso ramane una dintre echipele mici din zona de mijloc a clasamentului, insa exista mereu speranta pentru pilotii acestei echipe de a prinde un loc la sora mai mare, si anume Red Bull. Australianul Daniel Ricciardo a urmat acest traseu sezonul acesta, iar rusul Daniel Kvyat, chiar daca nu din sezonul urmator, s-ar putea sa il urmeze. Performantele pilotului rus au fost demne de lauda, cu 3 clasari in puncte in primele 5 curse ale sale in Formula 1, si cu terminarea fiecarei curse. Mai lipsit de noroc se poate spune ca a fost coechipierul sau, francezul Jean-Eric Vergne. Acesta din urma, cu exceptia locului 8 din prima etapa nu a reusit sa lege o serie de rezultate bune pentru echipa italiana, insa are sprijinul echipei si este increzator ca va reusi sa isi revina.

Sauber este una dintre echipele care nu a reusit sa se adapteaze schibmarilor de regulament ale sezonului 2014. In ciuda venirii la echipa a unui pilot experimentat in persoana lui Adrian Sutil si a pastrarii tanarului Esteban Gutierrez, Sauber nu a terminat in puncte in nicio etapa din acest sezon. Monaco ofera de obicei o oportunitate pentru surpirze, iar pilotii echipei lui Peter Sauber vor sa produca una ei insisi printr-o clasare in top 10. Adrian Sutil vine dupa un loc 5 in principat in sezonul trecut si crede ca va putea sa se bata pentru puncte.

Echipa Marussia a avut un imens impuls moral prin prisma locului 1 ocupat conjunctural de Max Chilton in prima sesiune de teste de dupa cursa din Spania. Ploaia si-a facut aparitia la inceputul sesiunii iar la sfarsitul acesteia Max a reusit sa faca cel mai bun timp cu pneurile super-soft, imbunatatind timpul lui Lewis Hamilton ce se afla pe gume medii. Dupa ce Marussia pare a fi invins pe cei de la Caterham in lupta de la coada clasamentului, pot oare pilotii echipei din Banbury Oxfordshire sa se apropie de echipa Sauber?

Caterham se afla intr-o situatie destul de slaba cu pilotii lot terminand constant sub cei de la Marussia, iar cum seful echipei Cyril Abiteboul a anuntat ca daca echipa nu termina in puncte in 2014 va retrage echipa din campionatul mondial, se pare ca zilele echipei fondate de Tony Fernandez sunt numarate. Kamui Kobayashi si Marcus Ericsson vor incerca insa sa profite in week-end de pe urma unor posibile conjuncturi ce i-ar putea aduce aproape de puncte, si vor incerca mai ales sa reduca diferenta fata de rivalii de la Marussia.

Cursa de la Monte Carlo este cel mai anticipat eveniment in Formula 1, iar cine isi trece numele pe lista castigatorilor are sanse sa fie tinut minte ca unul dintre marii piloti ai competitiei. Ne asteptam ca Rosberg sa reuseasca in sfarsit sa il invinga pe coechipierul sau, si ne asteptam de asemenea ca Red Bull sa ramana a 2-a cea mai buna echipa de pe grila. Williams va reusi sa se claseze din nou inaintea celor de la Ferrari, iar Lotus va incerca sa isi continue forma buna demonstrata atat in cursa din Spania cat si in testele ce au urmat.