20 de ani de la moartea lui Ayrton Senna: Inceputuri 1984-1987. Prima echipa de top si primele controverse

de Radu Voin     HotNews.ro
Joi, 1 mai 2014, 4:16 Sport | Motor


Ayrton Senna la Imola in 1989
Foto: Wikipedia
Ayrton a fost nascut in Brazilia, Sao Paolo pe data de 21 martie 1960. A fost membrul unei familii ce a putut sa il sprijine financiar de-a lungul carierei sale in karting si in ascensiunea sa, iar in momentul in care acesta a plecat singur in Europa pentru a lua parte la cursele de go-kart el nu a avut nicio problema in a reusi acest lucru. Un lucru pe care l-a inteles Ayron inca de devreme este ca nu va reusi sa aiba un impact semnificativ asupra formulei 1 daca isi va cumpara local in aceasta compeitie (prin intermediul sponsorilor) astfel ca a muncit pentru a isi merita locul intr-o echipa.

Dupa ce nu a reusit sa obtina un contract initial cu echipa Williams, Senna a debutat in Formula 1 pentru echipa Toleman, o echipa inferioara granzilor formulei 1 de la acea vreme precum McLaren, Ferrari si Williams. Momentul de cumpana a venit in Marele Premiu al statului Monaco unde a terminat pe locul 2 intr-o cursa desfasurata in conditii de ploaie si incheiata in maniera controversata dupa doar 31 din cele 78 de tururi programate in momentul in care Senna se apropia de eventualul castigator al cursei, Alain Prost

 
Ayrton Senna Grand Prix-uri: 162 Victorii: 41 Pole-position: 65 Cel mai rapid tur al cursei: 19 Podiumuri: 80 Puncte totale de-a lungul carierei: 610 Titluri de campion mondial: 3 (1988, 1990, 1991)

Anii in care a pilotat in Formula 1: 1984-1994 Echipe la care a pilotat: Toleman (1984), Lotus (1985-1987), McLaren (1988-1993), Williams(1994)
 
 
Dupa alte doua locuri 3 obtinute pe parcursul sezonului de debut, Senna a devenit membrul echipei Lotus, o echipa ce castigase anterior titluri mondiale si putea sa ii ofere tanarului brazilian un material competitiv cu care sa se bata la victorie. Prima vicorie nu a intarziat sa apara, Ayrton castigand a doua sa cursa pentru echipa Lotus, Marele Premiu al Portugaliei, desfasurat in conditii de ploaie, la o diferenta de peste un minut fata de cel de-al doilea clasat Michele Alboreto.

Controversele din jurul pilotului brazilian au inceput sa apara din primul sau sezon la o echipa de top. In calificarile de la Monte Carlo Senna a obtinut un pole- position in maniera controversata. Dupa ce stabilise cel mai rapid timp la inceputul sesiunii de calificari, Senna a blocat alti piloti mai rapizi printre care si Niki Lauda, impiedicandu-i pe acestia sa stabileasca un timp comparabil cu al lui Ayrton. Aceasta a dus la clasificarea stilului de pilotaj al brazilianului ca fiind unul agresiv si la limita regulamentului, o apreciere care a ramas valabila de-a lungul intregii cariere a pilotului brazilian.

In sezonul 1986, dupa plecarea coechipierului Elio De Angelis ca urmare a unor tensiuni pentru locul de numar 1 in echipa, Senna l-a exclus si pe Derek Warwick sub pretextul ca Lotus nu putea sa sustina doi piloti de top la acea vreme. Dupa ce a inceput sezonul bine, conducand clasamentul general dupa primele doua etape, insa materialul sau s-a dovedit inferior celor de la Williams si McLaren, terminand din nou pe locul 4 la general in clasamentul pilotilor. Senna si-a castigat insa renumele de maestrul calificarilor prin performanta de a fi cel mai bun pilot in calificari de-a lungul sezoanelor 1985 si 1986 (7 si respectiv 8 pole-position de-a lungul acestor sezoane).

In anul 1987 Lotus a fost motorizata de Honda, motorul folosit de campionii Williams, ceea ce a redus diferenta dintre Lotus si Williams, insa nu suficient pentru ca Senna sa aiba o sansa reala la titlul mondial. Senna a castigat doua curse in acel sezon si a terminat pe locul 3 la general in spatele pilotilor Williams Nigel Mansell si a campionului Nelson Piquet. Acest sezon s-a dovedit crucial insa deoarece Senna a dezvoltat o relatie stransa cu dezvoltatorul de motoare japonez, fapt ce l-a ajutat de-a lungul carierei sale in anii ce au urmat.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















1068 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Prin „Queen’s Gambit” Netflix ne arată că geniile sunt banale până când ajung subiecte de serial

Cursă contra-cronometru pentru România să cheltuiască cele 30 de miliarde de euro din planul de redresare. Comisarul European pe Transporturi: „Ultimele plăți se pot face în 2026. După acel termen, lucrările trebuie finanțate din alte surse”

Trenuri de legendă și amintiri dintr-o epocă ce nu va mai reveni - Octavian Udriște: De locomotiva cu aburi trebuia să ai grijă ca de o ființă, avea mai mult suflet

VIDEO Drumul Expres DX12 Craiova - Pitești: Imagini din dronă cu tronsonul unde românii de la UMB lucrează în forță. „Deja pe 70 la sută se va ajunge în situația de a se putea turna asfalt”

​VIDEO. 25 de întrebări despre vaccinul anti-COVID-19 (3): Am 20 de ani și nu am fost niciodată bolnav, de ce ar trebui să mă vaccinez?

Povestea omului care a făcut prima fotografie acum aproape 200 de ani

Autostrada Sibiu - Pitești - Bătaie mare pe cel mai scump tronson licitat vreodată în România: 15 oferte depuse de la firme din Europa, Turcia și China / UPDATE: Care sunt constructorii

Lupta cu sistemul: Nicușor Dan a suspendat un funcționar care a dat aviz de defrișare pentru grădina unor case de pe Kiseleff, unde ar putea apărea blocuri de 4 etaje, și pe care primarul încearcă să o salveze de 10 ani

Investiții personale în criză. Andrei a investit de Black Friday, nu a cheltuit. N-are acasă un Turbion în miniatură, dar gândește pe termen lung

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by