Felix Draghici remarca aseara in comentariul partidei Real Madrid - Liverpool ca echipa spaniola continua sa fie clubul cu cele mai mari venituri din lume in ciuda faptului ca nu reuseste sa ajunga in ultimele faze ale Champions League.

Conform unui raport Deloitte, spaniolii au avut in sezonul 2007-2008 venituri de 366 milioane de euro, ceea ce inseamna ca fiecare zi din viata societatii Real Madrid a echivalat cu intrarea unui milion de euro in visteria clubului.

Deci cel mai bogat club al lumii are acest statut fara a depinde in mod decisiv de competitia pe care echipele romanesti o identifica drept singura sursa de castig cu adevarat valoroasa.

Aparent, disperarea granzilor din Romania de a intra in grupele Champions League ar trebui sa echivaleze intr-un final cu performarea financiara.

Se fac investitii in jucatori, in atrenori, in stadion, inclusiv in motivarea adversarelor rivalelor. Intri in grupe si castigi sigur cele 8 milioane de euro care reprezinta suficienti bani incat anul viitor sa fii iar in pole-position pentru aceeasi cursa.

Problema este ca focusarea exclusiva pe veniturile aduse de Liga Campionilor pare sa inghete un pic mai mult marketingul cluburilor si deschiderea acestora pentru obtinerea de venituri din alte zone.

E adevarat, sponsorii sunt atrasi de asocierea cu Liga Campionilor, dar a depinde exclusiv de intrarea in aceasta competitie este periculos.

In fotbal, hazardul poate juca un rol extrem de important. De asemenea, roluri importante pot juca decizia gresita a unui arbitru, smecheria unei comisii de la Liga, simpatia interesata a lui Dragomir pentru vreun club, valiza cu bani a vreunui patron etc. In marketing, gandirea strategica este actorul principal.

Din pacate pentru marile echipe romanesti, situatia la zi este aceeasi de acum 5 ani, 7 ani, 10 ani.

Rapid nu are buget de marketing, iar orice initiativa de gen este inabusita printr-o decizie a patronului George Copos care cere sursa de finantare extrabugetara pentru proiectele de gen care ar putea aduce bani clubului.

La Dinamo, ultima actiune de imagine care a reusit sa atraga atentia tuturor a fost petrecerea cu manele steliste a grupului vesel Ropotan - Pulhac - Torje.

CFR Cluj este o echipa inca prea “tanara” comercial pentru a-i cere dintr-o data sa-si exploateze mai mult valori de brand, Timisoara este iubita, dar se hraneste de pe urma unui singur sponsor si a Consiliului Local, iar Urziceniul si Craiova depind exclusiv de patronii lor.

Maine incepe returul Ligii 1. Adica 17 etape de goana oarba spre o imbogatire cel mult temporara.