Sumele de mai sus sunt exprimate in euro, prima din serie nu contine TVA si sunt vehiculate de catre diversi functionari ai Ligii Profesioniste de fotbal in cadrul discutiilor cu presa legate de vanzarea drepturilor TV pentru urmatorii 3 ani.

E neclar cum s-a ajuns la 54 de milioane ca suma de pornire a licitatiei. La fel de neclar precum s-a ajuns la oferta de 74 de milioane pe care Vantu ar fi dispus sa o faca. La fel de neclar precum oferta de 80 de milioane pe care un misterios reprezentant al unei televiziuni i-a marturisit unui misterios reprezentant al Ligii ca ar urma sa o faca.

Dincolo de comicul situatiei - cum naiba poate cineva sa asocieze un functionar al Ligii cu misterul? - sumele despre care se vorbeste inaintea licitatiei de luni sunt nu numai ametitoare, ci de-a dreptul obscene.

Iar aceasta obscenitate vine din aproape orice punct de vedere ai privi problema.

Marfa si banii

Ultimul contract intre cluburi si televiziuni, desfasurat prin intermediul Telesport, a insemnat plata totala a 28 milioane de dolari pe parcursul a 4 ani. In acest interval, cea mai optimista declaratie venita dinspre cumparator a fost data de Horatiu Nicoalu, care spunea ca din ultimul an de contract poate spune ca iese in castig.

Departe de-a crede pe cineva pe cuvant, totusi nu te poti intreba ce s-a intamplat atat de special in fotbalul romanesc in acest interval incat sa se vorbeasca despre 80 milioane de euro pentru urmatorii 3 ani de contract?

Audientele au scazut al naibii de mult, piata de publicitate TV a crescut anual cu marje insuficient de mari pentru a suporta o asemenea crestere a pretului pe fotbal, cluburile nu fac nici o investitie pentru a le oferi televiziunilor conditii decente de filmat, luat interviuri etc.

De fapt, din contra, cluburile par sa faca eforturi pentru a le oferi televiziunilor o marfa cat mai proasta.

In primul rand e vorba de retururile de campionat care se impart in doua mari sectiuni de fotbal prost: cea in care nu se joaca nimic pentru ca fotbalistii vin dupa pauza competitionala, si cea in care nu se joaca nimic pentru ca miza prea mare inhiba spectacolul.

Iar in al doilea rand, e vorba despre conditiile in care televiziunile reusesc sa exploateze produsul si dupa meci - cu suporterii echipei gazda punand intrebari cot la cot cu ziaristii, cu suporterii echipei gazda ocupand spatiul din jurul intervievatului, cu suporterii echipei gazda veghind la buna cenzurare a incercarilor intervievatilor de-a spune cam ce i-a durut vizavi de meciul proaspt disputat.

Asta ca sa nu mai vorbesc de nivelul violentei fizice sau de limbaj care impacheteaza zdravan un produs altfel interesant pentru foarte multi advertiseri.

Cine vor fi prostii?

Totusi, dupa unul dintre cele mai importante pricipii rostite de Dumitru Dragomir in spatiul public, “Prost nu e cine cere, prost este cine da”, Liga si presedintii se pregatesc de afacerea vietii lor.

Astfel, nu ramane decat ca ziua de luni sa vina pentru a se lamuri cine vor fi "prostii" urmatorilor 3 ani.