Jurnalistii de la AS anunta, in editia on-line de miercuri, ca Nike a facut o oferta de nerefuzat celor de la FC Barcelona - 85 de milioane de euro pe stagiune, contract valabil din iulie 2018. Desi suma este una impresionanta, unele voci anunta ca oficialii catalanilor nu sunt 100% incantati, tinand cont de banii pe care ii ofera Adidas, marele rival al producatorului american, celor de la Real Madrid si Manchester United.

Compania americana a purtat mai multe discutii cu oficialii celor de la Barcelona, insa deocamdata cele doua parti nu au ajuns la un numitor comun.

Cele 85 de milioane de euro ar putea sa ajunga de fapt la aproximativ 100 de milioane de euro, in functie de indeplinirea obiectivelor de performanta.

De ce oferta nu este una incredibila pentru nivelul Barcelonei

Sa primesti 85 de milioane de euro pe sezon doar din partea sponsorului tehnic este o performanta rara pentru aproape orice echipa din lume, nu insa si pentru FC Barcelona.

De ce acest lucru? In momentul de fata, FC Barcelona este cea mai in forma echipa din lume - domina Primera Division, joaca in finala Cupei Spaniei, iar in Champions League este ca si calificata in sferturile de finala, dupa ce s-a impus cu 2-0 pe terenul celor de la Arsenal Londra. In plus, catalanii sunt campionii en-titre din Liga Campionilor, trofeu cucerit pe 6 iunie 2015, la Berlin (al cincilea din istorie).

Jocul echipei antrenate de Luis Enrique este in multe momente incantator, tripla Messi-Suarez-Neymar fiind devastatoare pentru multe din apararile adverse.

Aflata la 12 puncte in urma catalanilor in campionat, Real Madrid a anuntat, la inceputul acestui an, prelungirea contractului cu Adidas, rivalii celor de la Nike. Noua intelegere va fi valabila pentru urmatoarele zece sezoane, iar galacticii pot ajunge la incasari de aproximativ 140 de milioane de euro pe stagiune, in functie de anumite conditii de performanta. "Tricoul cel mai scump din lume" - a titrat Marca pe prima pagina, despre noua intelegere dintre Real si Adidas.

De asemenea, si Manchester United sta mai bine la acest capitol decat Barcelona. Echipa de pe "Old Trafford" a renuntat dupa mai multi ani de colaborare la Nike in favoarea celor de la Adidas, iar producatorul german aduce in vistieria englezilor aproximativ 94 de milioane de euro pe sezon (fara alte bonusuri). In total, United va incasa pentru urmatorii zece ani 940 de milioane de euro de la Adidas.

Raportandu-ne la ceea ce ofera Adidas celor de la Real Madrid si Manchester United, putem spune ca oferta celor de la Nike pentru FC Barcelona ar putea fi considerata nesatisfacatoare, asa cum anunta si o parte a presei iberice.

In conditiile in care nu se va gasi o oferta superioara (greu de crezut acest lucru), este de asteptat ca totusi oficialii celor de la Barcelona sa bata palma cu producatorul american de echipament sportiv, pentru o intelegere valabila pentru urmatorii zece ani.

Nike, partener al Barcelonei incepand din 1998

Nike si FC Barcelona au devenit parteneri in anul 1998, pe atunci presedinte al catalanilor fiind Josep Lluis Nunez. Intelegerea era valabila pentru urmatoarele zece sezoane, in valoare de 120 de milioane de euro.

In 2013, a fost semnat ultimul contract dintre cele doua parti, valabil 5 ani contra sumei de 35 de milioane de euro pe stagiune. Pe langa acesti bani, catalanii mai primesc anual aproximativ 19 milioane din vanzarile generate de merchandising.

In acest moment, Adidas este sponsor tehnic pentru echipe precum Real Madrid, AC Milan, Manchester United, Juventus Torino, Bayern Munchen, Chelsea Londra, Benfica Lisabona, Schalke 04 sau Bayer Leverkusen, in timp ce Nike se poate lauda cu nume importante precum FC Barcelona, PSG, Atletico Madrid sau Inter Milano.

Romania nu exista practic in acest clasament al tricourilor vandute

Liga 1 nu apare in nicio statistica care sa includa vanzarea de tricouri ale echipelor de fotbal. Piata din Romania este "invadata" de echipamente contrafacute, acestea putand fi observate la majoritatea meciurilor din campionatul intern. Tricourile echipelor importante din Liga 1 pot fi gasite in reprezentantele diferitilor producatori (ex. Nike, Adidas, Joma, Lotto, Puma etc), insa sunt considerate scumpe de mare parte din suporteri.

Si apoi, cum sa existe vanzari semnificative de tricouri intr-un campionat in care meciul cu cea mai mare audienta (n.r. din acest sezon) a strans 29.000 de spectatori? (n.r. Steaua vs Dinamo, scor 0-0). In plus, fotbalul intern ofera aspecte greu de imaginat in industria sportului rege din Occident: iti cumperi, cu sacrificii, la inceputul sezonului tricoul echipei favorite, iar acesta nu mai este "valabil" pana la finalul stagiunii - echipa isi schimba stema si denumirea intre timp...sau, mai rau, se desfiinteaza la incheierea campionatului.

De ce nu mai vine lumea la stadion in Liga 1?

In primul rand, infrastructura lasa mult de dorit, stadioanele sunt, de multe ori, un adevarat pericol pentru integritatea microbistilor. Apoi, spectacolul oferit nu este nici pe departe cel asteptat. Meciurile in majoritatea cazurilor sunt plictisitoare, iar clubul de multe ori nu face nimic pentru a te atrage (ex. promotii, concursuri, puncte de unde sa iti poti cumpara diverse suveniruri, etc).

Nu in ultimul rand, fotbalul din tara noastra este certat rau cu legea in ultima perioada. Tot mai multi patroni de cluburi ajung dupa gratii, iar echipele dispar din cauza datoriilor.

Piata asiatica, foarte importanta in negocierea contractelor

Aflat intr-o continua ascensiune, fotbalul din Asia contribuie semnificativ la contractele pe care marile cluburi europene le semneaza cu sponsorii tehnici. Manchester United era, la inceputul acestui sezon competitional, echipa cu cele mai mari vanzari de tricouri pe numeroasa piata asiatica. Singura tara unde United este detronata este Japonia - AC Milan detine suprematia.

De exemplu, Manchester United este prima la vanzari in Singapore, Indonezia, Malaezia, Coreea de Sud si China. In aceste conditii, este de inteles de ce Adidas a ales sa vireze nu mai putin de 940 de milioane de euro in conturile echipei de pe "Old Trafford" in urmatorii zece ani.

Premier League, cele mai multe tricouri vandute

Inainte de startul sezonului in curs (n.r. 2015-2016), formatiile din Premier League erau pe primul loc in clasamentul tricourilor vandute. Urmeaza La Liga (Spania) si Bundesliga (Germania).

Clasamentul tricolurilor vandute, in functie de campionat:

* La inceputul acestui sezon competitional

1 Premier League (Anglia) - aproximativ 5.14 milioane

2 La Liga (Spania) - 3.10 milioane

3 Bundesliga (Germania) - 2.32 de milioane

4 Ligue 1 (Franta) - 1.22 milioane

5 Serie A (Italia) - 1.18 milioane (skysports).

Echipele cu cei mai multi fani din lume

* Acest clasament a fost publicat in septembrie 2015, iar el este estimativ (numarul suporterilor unei echipe se poate schimba in permanenta in functie de mai multi factori, ex: performantele sportive)

1 Manchester United 670 de milioane de fani

2 FC Barcelona 290 milioane de fani

3 Real Madrid 195 milioane de fani

4 Chelsea 145 milioane de fani

5 Arsenal 125 milioane de fani

6 AC Milan 105 milioane de fani

7 Liverpool 74 de milioane de fani

8 Inter Milano 51 de milioane de fani

9 Bayern Munchen 26 milioane de fani

10 Juventus Torino - aproximativ 22 de milioane de fani in intreaga lume

Banii pe care ii primesc marile cluburi europene de la sponsorii tehnici (contracte in desfasurare):

* Sume exprimate in lire sterline

1. Real Madrid - Adidas: £106 milioane pe sezon/ 10 ani

2. Man United - Adidas: £75 milioane pe sezon/ 11 ani

3. Bayern Munich - Adidas: £60 milioane pe sezon, 15 ani

4. Chelsea - Adidas: £30 milioane pe sezon/ 10 ani

5. Arsenal - Puma: £30 milioane pe sezon/ 5 ani

6. Liverpool - New Balance: £24 milioane pe sezon/ 6 ani

7. Barcelona - Nike: £24 milioane pe sezon/ 10 ani

8. Juventus - Adidas: £20 milioane pe sezon/ 8 ani

9. AC Milan - Adidas: £18 milioane pe sezon/ 10 ani

10. PSG - Nike: £18 milioane pe sezon/ 11 ani.