Considerata ca fiind cea mai mare rivalitate din istoria Formulei 1, prima "confruntare" dintre cei doi piloti a avut loc la Monaco in 1984. Senna, aflat la sezonul de debut, intr-o masina inferioara si in conditii de ploaie torentiala recupera diferenta dintre el si liderul Alain Prost intr-un ritm foarte rapid. Insa, cu cateva tururi inainte ca Senna sa aiba sansa de a il ataca pe Prost, cursa a fost intrerupta datorita conditiilor torentiale, ordinea ramanand cu Prost castigator si Senna ocupant al locului 2.

Prost si SennaFoto: youtube.com

Cei doi piloti au devenit coechipieri la McLaren in sezonul 1988. Atat Prost cat si seful echipei Ron Dennis au declarat ca francezul l-a propus pe Senna la echipa, argumentand ca ar fi bine sa ai cei mai buni piloti de pe grila in aceiasi echipa. De-a lungul primului sezon atmosfera dintre cei doi a fost una relaxata, de prietenie. Dupa victoria lui Senna in sezonul 1988, relatile dintre cei doi au inceput sa se raceasca.

Confictul a luat start in cursa de la Imola din sezonul 1989, cind Senna a incalcat o intelegere intre cei doi coechipieri de a nu se depasi unul pe celalalt in primul viraj al cursei.

Ayrton Senna Grand Prix-uri: 162 Victorii: 41 Pole-position: 65 Cel mai rapid tur al cursei: 19 Podiumuri: 80 Puncte totale de-a lungul carierei: 610 Titluri de campion mondial: 3 (1988, 1990, 1991)

Anii in care a pilotat in Formula 1: 1984-1994 Echipe la care a pilotat: Toleman (1984), Lotus (1985-1987), McLaren (1988-1993), Williams(1994)

Cel mai controversat moment al sezonului s-a consumat la Japonia, cand cei doi s- au acrosat in urma unei manevre de depasire incercata de Ayrton Senna. Francezul a parasit cursa, pe cand Senna a reusit sa revina la boxe si sa isi repare aripa fata. In acelasi timp, Prost a fost sa depuna plangere la presedintele Federatiei Internationale de Automobilism, compatriotul sau Jean Marie Balestre, spunand ca Senna a scurtcircuitat cand a revenit pe circuit, in loc sa se intoarca in locul de unde a iesit. Senna a fost descalificat ulterior din cursa, decizie ce l-a facut matematic campion pe Alain Prost, insa care a fost criticata de multa lume din paddock-ul Formulei 1, inclusiv de seful echipei McLaren Ron Dennis. Ca urmare a acestui conflict Prost a parasit echipa McLaren si a semnat cu echipa Ferrari in 1990.

La Suzuka a avut loc din nou un incident controversat intre cei doi piloti. Inversand rolurile din sezonul precedent, daca Prost nu ar fi terminat aceasta cursa Senna ar fi devenit campion mondial. Dupa o decizie de a muta pozitia de start a pole-sitter-ului Ayrton Senna de pe partea curata pe partea murdara a pistei, Senna a pierdut avantajul pe care il avea la start, insa a intrat in Alain Prost in primul viraj, manevra ce l-a facut pe brazilian campion mondial al acelui sezon.

Ron Dennis a declarat ca stia sigur ca Senna a facut intentionat acel accident, spunandu-i brazilianului cand s-a intors la boxe ca este dezamagit de comportamentul acestuia, iar Senna i-a replicat ca a inteles mesajul.

Relatia dintre cei doi a ramas una tensionata pana spre sfarsitul anului 1993, insa rivalitatea a fost mereu una foarte spectaculoasa pentru public si mass media. In ciuda diferentelor de opinie, cei doi piloti erau mereu constienti de abilitatile celuilalt.

In perioada cand au fost coechipieri participau impreuna la sedintele tehnice si plecau impreuna de-acolo. Ron Dennis povesteste ca niciunul dintre cei doi nu vroia sa fie primul care pleaca, deoarece amandoi isi doreau sa afle mai multe pentru a-l invinge pe celalalt. De asemenea, conform spuselor sefului McLaren, niciunul dintre piloti nu a ascuns informatii legate de masina nici in cele mai grele momente. Amandoi doreau sa aiba la dispozitie cea mai buna masina de pe grila.

In momentul in care Senna a vrut sa devina pilot Williams in 1993, acesta a fost impiedicat de Prost ce a venit cu un contract semnat in care specifica ca nu il poate avea pe Senna ca si coechipier, fapt care a intensificat din nou rivalitatea.

Marea impacare

Marea impacare

Foto: youtube.com

Sfarsitul sezonului 1993 avea sa aduca insa "marea impacare" intre cei doi, odata cu anuntul lui Prost ca va parasi competitia la finele sezonului respectiv. In ultima cursa din Australia de la Adelaide, Senna a castigat cu Prost pe locul 2, iar cei doi s-au imbratisat pe podium, demonstrand astfel ca si-au rezolvat problemele. Momentul este unul memorabil deoarece, desi nimeni nu stia in acel moment, acesta avea sa fie ultima clasare pe podium atat a lui Senna cat si a lui Prost.

Un alt moment emotionat al relatiei dintre cei doi s-a consumat inaintea Marelui Premiu de la San Marino din 1994, in ziua in care Senna a decedat. Inaintea cursei a trimis un mesaj pe radio in care il saluta pe bunul sau prieten Alain ce lucra in acel moment la televiziunea franceza ca si comentator.

Rivalitatea dintre cei doi a fost una pur sportiva datorita pozitionarii celor doi piloti, fiind considerati cei mai buni ai generatiilor lor. In momentul in care Senna a ajuns in Formula 1, pilotul momentului era Alain Prost, iar scopul lui de cand a intrat in competitie a fost sa-l invinga pe Alain. Aceasta rivalitate este considerata si in ziua de azi ca fiind cea mai mare din istoria sportului, iar mostenirea lasata in urma de cei doi piloti este aceea a spiritului de lupta necesar pentru a fi recunoscut ca fiind cel mai bun.

Cursa de la Suzuka