Pentru sezonul 1988, Senna a semnat cu echipa Mclaren unde a devenit partener cu francezul Alain Prost. Senna era vazut la acea perioada ca viitoarea mare stea in Formula 1, iar parteneriatul dintre pilotul brazilian si dublul campion mondial la acea perioada parea foarte puternica, iar rezultatele nu au inselat. McLaren-ul MP4-4 s-a dovedit a fi cu mult mai rapid decat restul competitiei, castigand 15 din 16 curse, cu exceptia Marelui Premiu al Italiei. Dupa ce a fost descalificat din cursa de casa din Brazilia, Senna a castigat Marele Premiu al statului San Marino.

McLaren Honda, pe vremea lui Ayrton SennaFoto: Captura YouTube

Cursa de la Monte Carlo a devenit unul dintre cele mai memorabile momente din cariera lui Ayrton. Brazilianul l-a devansat in calificari pe Alain Prost cu 1.4 secunde, o diferenta ce a uluit intreg paddockul competitiei. In cursa ce a urmat Senna conducea cursa cu un avans de peste 30 de secunde fata de Prost, cand a intrat in zidurile de la intrarea in tunel cu putine tururi ramase din cursa. Intr-un interviu oferit de Ron Dennis site-ului oficial al Formulei 1, seful echipei McLaren povesteste ca i-a cerut pilotului sa reduca ritmul deoarece avea un avans atat de mare, iar acest lucru ar putea sa ii fi perturbat concentrarea si sa cauzeze accidentul. Senna nu s-a intors la boxele echipei sale pana a doua zi dimineata, el mergand pe jos pana la apartamentul sau din Monte Carlo unde a meditat asupra accidentului.

Acesasta cursa a fost un punct de cotitura in economia campionatului, Senna castigand majoritatea curselor ramase si obtinand titlul in penultima etapa in Japonia la Suzuka. Desi Prost a avut mai multe puncte in total decat Senna, cum numai cele mai bune 11 clasari contau in contul campionatului, Senna a primit titlul.

Ayrton Senna Grand Prix-uri: 162 Victorii: 41 Pole-position: 65 Cel mai rapid tur al cursei: 19 Podiumuri: 80 Puncte totale de-a lungul carierei: 610 Titluri de campion mondial: 3 (1988, 1990, 1991)

Anii in care a pilotat in Formula 1: 1984-1994 Echipe la care a pilotat: Toleman (1984), Lotus (1985-1987), McLaren (1988-1993), Williams(1994)

Sezonul 1989 a fost unul tensionat in cadrul echipei McLaren. Desi ramasesera cea mai buna echipa de pe grila in ciuda retragerii motoarelor turbo, relatia dintre Senna si Prost s-a deteriorat de-a lungul acestui sezon, atingand punctul culminant in Marele Premiu al Japoniei. Prost ar fi devenit campion mondial daca Senna nu termina cursa. In turul 54, Prost era lider iar Senna a incercat sa il depaseasca pe acesta la sicana Casio, insa incercare a dus la un contact intre cei doi si la abandonul lui Prost.

Senna a reusit sa continue in ciuda avariilor la aripa fata, a intrat la boxe, a schimbat elementul avariat si a castigat cursa, insa Prost a depus plangere deoarece Senna folosise un drum auxiliar pentru a se intoarce pe pista in urma accidentului. Senna a fost descalificat, titlul fiind oferit lui Alain Prost. In urma acestui incident, Ron Dennis povesteste ca Senna i-a spus ca se va retrage din motorsport, insa un dialog in care Dennis i-a spus brazilianului ca ei vor fi cei care castiga daca el se retrage l-a convins pe Senna sa ramana in Formula 1.

In sezonul 1990, Gerhard Berger l-a inlocuit pe Alain Prost la McLaren, acesta din urma ducandu-se la echipa Ferrari care s-a dovedit suficient de puternica pentru a se lupta la titlul mondial. Ajungand in penultima etapa la Japonia, Senna ar fi fost campion mondial daca Prost nu ar fi terminat cursa. Inainte de cursa Senna obtinuse pole-position-ul dar locurile de pe grila au fost mutate in asa fel incat Senna sa fie pe partea murdara a pistei, lucru ce l-ar fi dezavantajat pe brazilian.

In urma startului, Prost a preluat conducerea, iar la primul viraj Senna a intrat pe interior in francez terminand cursa amandurora. Senna a fost criticat dur pentru aceasta manevra, fiind considerata intentionata, iar Prost a spus ca este imposibil sa concurezi impotriva lui Ayrton, acesta luand in calcul chiar retragerea.

Sezonul 1991 a reprezentat cel mai bun sezon din cariera lui Ayrton, castigand intr-o maniera categorica titlul mondial in acel an.

Unul dintre cele mai glorioase momente ale legendarului brazilian a venit in Marele Premiu al Braziliei. Senna nu castigase niciodata cursa de acasa, iar in urma unor tururi finale in care pierduse 3 trepte de viteza, Senna a reusit sa isi pastreze avansul si sa castige cursa. La finalul acesteia Ayrton a avut un moment in care a lesinat datorita efortului fizic imens depus pe parcursul cursei, insa aceasta nu a contat, el insistand sa ia parte la decernarea premiilor de pe podium in fata fanilor sai. Ayrton nu avea puterea nici sa ridice trofeul deasupra capului, insa acest moment a fost unul dintre cele mai memorabile din istoria Formulei 1.

Principalul rival al lui Senna in acest sezon a fost britanicul Nigel Mansell revenit la Williams dupa o scurta perioada la Ferrari. Acesta insa nu a reusit sa aiba constanta pilotului brazilian, dar in sezonul ce a urmat povestea avea sa se schimbe.

In sezonul 1992 Williams a introdus niste instrumente tehnice computerizate menite sa ajute pilotul precum controlul tractiunii si controlul lansarii, fiind singura echipa ce beneficia de aceste instrumente. Nigel Mansell a castigat la pas titlul, momentul principal al sezonului pentru Ayrton fiind victoria sa de la Monaco din a 6-a etapa a sezonului dupa ce l-a blocat pe Mansell intr-o masina inferioara de-a lungul ultimelor tururi pentru a intrerupe seria de 5 victorii consecutive a pilotului englez.

Sezonul 1993 a marcat revenirea lui Alain Prost la echipa Williams alaturi de britanicul Damon Hill. Prost a parasit competitia la finele sezonului 1991, insa a revenit la echipa britanica cu conditia de a nu-l avea pe Ayrton Senna ca si coechipier, in ciuda dorintei brazilianului de a concura pentru echipa Williams ce avea un avantaj tehnic net superior.

Sezonul a inceput insa bine pentru Senna ce a ramas la echipa McLaren, avand o evolutie senzationala in Marele Premiu al Marii Britanii de la Donington. Intr-o cursa desfasurata in conditii mixte, Senna a optat pentru un set de pneuri de uscat, iar in primul tur al cursei a urcat de pe pozitia 5 pe locul 1, depasindu-i pe Schumacher, Damon Hill si Prost in ascensiunea sa. Pe termen lung tehnical pusa la dispozitia pilotilor Williams a fost din nou superioaar combinatiei Senna-McLaren, iar Senna nu a reusit sa il invinga pe Alain Prost in clasamentul general, desi a fost considerabil mai aproape decat sezonul trecut de titlul mondial.

La sfarsitul sezonului Alain Prost s-a retras din activitatea competitionala, lasand loc liber lui Ayrton Senna sa devina pilot Williams, incheind colaborarea de 6 ani dintre Senna si echipa lui Ron Dennis. Aceasta perioada s-a dovedit ca fiind cea mai de succes din cariera lui Senna,brazilianul obtinand toate titlurile sale mondiale in acea perioada.