Sporturi de oameni chinuiti

de Stefan Beldie     HotNews.ro
Miercuri, 20 august 2008, 11:10 Sport - J.O. Beijing 2008

Stefan Beldie
Foto: Hotnews
In general, se intampla in doua cazuri. In cel al tarilor cu populatie mare si in cel al tarilor cu populatie saraca.

In primul caz, in masa uriasa de oameni se gasesc si cativa nebuni dispusi sa practice un sport al naibii de dificil. Genul de sport in care se ating culmile performantei doar dupa ce respectivul practicant este inmuiat bine intr-un amestec de suferinte, transpiratie, disciplina, antrenamente dure.

In al doilea caz, cei care ajung sa se inscrie la sporturi precum canotajul, atletismul sau gimnastica sunt, de obicei, oameni care nu se asteapta ca viata grea traita de parinti sa le ofere lor ceva pe tava. Pur si simpla se legitimieaza, se antreneaza, traiesc sferturi din bucuriile altor copii sau tineri, totul pentru a urca pe treptele inalte ale podiumurilor.
Uneori, triumfa in fata a milioane de semeni la Olimpiada, asa cum fericit li s-a intamplat in  ultimele zile Sandrei Izbasa, Georgetei Andrunache, Violetei Susanu si Constantinei Dita. Alteori, triumfa doar in fata rudelor si a prietenilor apropiati in finalele  competitiilor interne, asa cum li se intampla celor enumerate mai sus, dar si altor sute de sportivi romani.

Desi este tentant sa-i compatimim, lucrurile ar trebui insa sa stea un pic altfel. E clar ca intr-un fel sau altul ei si-au ales aceasta viata de sportivi chinuiti. Astfel, noua nu ne ramane decat sa-i aplaudam cand castiga, iar atunci cand pierd si suntem gata sa luam peste picior acel loc 4, 7, 12, sa ne intrebam daca noi, in meseriile noastre, atingem nivelul lor de excelenta. 
























2337 vizualizari

  • -1 (7 voturi)    
    Nu inteleg articolul (Miercuri, 20 august 2008, 11:25)

    Myky [anonim]

    Adica ce? Sa nu-i mai apreciem doar pentru nu aveau alta varianta de a se ridica din viata mizera? Zau ca nu ma prind care e rolul articolului. In plus se mai si termina in coada de peste... Scrieti cu picioarele, ca doar e usor s-o faceti, si uite asa mai murdariti un pic unele dintre putinele valori ale noastre.
    • +2 (6 voturi)    
      Păi vezi, (Miercuri, 20 august 2008, 11:54)

      666 [utilizator] i-a raspuns lui Myky

      dacă cereai numai explicaţii erai OK; când însă te-ai apucat să faci aprecieri proaste la adresa scrierii celui din poză, ai intrat în rândul gloatei care înjură atunci când nu pricepe.

      I-ul caz, "cel al ţărilor cu populaţie mare" (şi bogată). Vezi amorocanii. Phelps şi toţi ăilalţi. Bani gârlă, sport pe pâine, bravo lui - nu îşi rupe oasele de foame ci strict pt. a-şi depăşi limitele, adulaţia norodului e pe măsură atunci când câştigă - fiindcă într-adevăr câştigă.

      Al II-lea caz, al nostru, sport din pasiune dar mai ales DE FOAME. Multă pasiune dar şi mai multă nevoie de a-şi depăşi limitele - pt. a avea ce pune apoi pe masă. Implicit, mai multă frică de un posibil eşec. Şi frica duce la eşec.
      Adulaţia poporului? NUMAI atunci când câştigă - atunci când se află în afara podiumului se trezesc "dăştepţii" care nu înţeleg nimic şi le bălăcăresc sportivilor întreaga muncă.
    • +2 (4 voturi)    
      re (Miercuri, 20 august 2008, 11:54)

      Micutzu [anonim] i-a raspuns lui Myky

      pai normal ca nu intelegi...la fel ca si tine sunt milioane in Romania..de aia a ajuns sportul (exceptie fotbal) unde a ajuns! ia sa vad, o intelegi pe asta? :)
  • +3 (3 voturi)    
    sportivii chinuiti (Miercuri, 20 august 2008, 11:33)

    mih [anonim]

    Articolul este corect .Asta i realitatea .
  • 0 (0 voturi)    
    Performanta (Miercuri, 20 august 2008, 11:38)

    Eu [anonim]

    Pentru a reusi in orice sport e nevoie de munca si efort, care pt unii inseamna chin si suferinta.
  • +1 (3 voturi)    
    prietene, nu inteleg articolul tau. (Miercuri, 20 august 2008, 11:41)

    b. [anonim]

    Eu nu inteleg de unde "tentant sa-i compatimim" ??
    De ce? De unde?
    Cu ce e mai buna o meserie mediocra ? Ce mare beneficiu aduce umanitatii o existenta obisnuita, mediocra, stearsa, anonima. Cu toate bucuriile ei din care sportivii gusta pe "sfert" (???).

    Mie articolul imi suna a elogiu mediocritatii.

    nu vreau sa jignesc jurnalistul, sincer.
    • +1 (1 vot)    
      re: prietene, nu inteleg articolul (Miercuri, 20 august 2008, 20:58)

      Stefan Beldie [utilizator] i-a raspuns lui b.

      Probabil ca este greseala mea daca nu ai inteles. Nu am facut un elogiu mediocritatii ci am spus ca poate atunci cand ironizam locul 7 obtinut de un sportiv la Beijing sa ne intrebam daca noi, in meseria noastra, suntem locul 7 in lume.

      De asemenea, am spus ca oamenii care practica sporturi extrem de dificile, precum canotajul, atletismul, gimnastica nu trebui compatitimiti pentru ca ei si-au ales aceasta cale, dar trebuie aplaudati atunci cand obtin performante.
  • +4 (4 voturi)    
    Cred ca (Miercuri, 20 august 2008, 11:49)

    aierdna [anonim]

    ideea articolului era sa nu-i huiduim pe sportivii care ocupa locul 4,7, 12 ... Sa ne intrebam inainte de a arunca cu piatra daca noi ocupam locul 4,7,12 in meseria noastra, sa nu ne credem mai buni si, deci, indreptatiti sa judecam.
  • -2 (2 voturi)    
    deci: (Miercuri, 20 august 2008, 11:57)

    cristi [anonim]

    1. In general, - fara virgula
    2. inmuiat bine - nu are grad de comparatie, inestetic
    3. legitimieaza
    4. in ultimele - dublu spatiu
    5. insa sa - inestetic
    6. E clar - inestetic

    Nu, nu atingem nivelul lor de excelenta.
    • +1 (1 vot)    
      re:deci (Miercuri, 20 august 2008, 20:59)

      Stefan Beldie [utilizator] i-a raspuns lui cristi

      Observatiile tale sunt corecte aproape in totalitate. Voi fi mai atent. Multumesc pentru atentionare, Cristi.
  • +1 (1 vot)    
    E PERFECT ADEVARAT (Miercuri, 20 august 2008, 12:04)

    smara [anonim]

    dar totusi....daca nu facem ceva...o sa ramane fara oameni care sa faca performanta...simplu..atat l;a gimnastica...cat si altele
  • +1 (1 vot)    
    viata de oameni chinuiti (Miercuri, 20 august 2008, 12:04)

    bozo [anonim]

    aproximativ 80% din populatia planetei o duce greu, peste 50% fiind sub pragul saraciei, foarte multi traind chiar la limita extrema.
    multi oameni chinuiti nu au multe sanse sa gaseasca ceva de lucru, iar marea lor majoritate au meserii cu o calificare extrem de mica sau ce nu necesita o calificare.
    Viata grea i-a privat de scoala, de copilarie, de adolescenta, de viata. Sunt oameni care se traiesc si mor in conditii incredibil de grele.

    Sportul cum-necum ofera o sansa in viata. Cei ce ajung sa faca performanta in 'sporturi de oameni chinuiti' chiar se imbogatesc, isi schimba radical cursul vietii. Ceilalti ai putin performanti au si ei sansa de a duce un trai onest.
    Cam toti sportivii inclusiv performerii provin din familii mai degraba modeste. marea majoritate din familii sarace, sportul a fost sansa lor precum pentru altii sansa este inrolarea in armata, voluntariatul in zonele de conflict etc.

    Nu cred ca e cazul sa compatimim sportivii, dupa cum nu e cazul sa compatimim nici practicantii altor meserii.

    Dar ar fi cazul ca sportul in general sa devina o componenta importanta a vietii noastre. Devenim un popor sedentar, obez si bolnav altfel.
    Sportul in sine nu ar trebui sa fie un chin pentru nimeni, ci o placere si o sansa de a trai sanatos.
    Pentru unii sportul e chiar un mod de trai.
  • +2 (2 voturi)    
    Exista si altfel de sporturi ? (Miercuri, 20 august 2008, 12:19)

    meh [anonim]

    "Genul de sport in care se ating culmile performantei doar dupa ce respectivul practicant este inmuiat bine intr-un amestec de suferinte, transpiratie, disciplina, antrenamente dure."

    Exista si altfel de sporturi ?
    In TOATE sporturile pt a atinge culmile performantei trebuie sa suferi, sa depui eforturi enorme, sa ai disciplina si antrenamente dure.

    Si sa nu aud de darts sau biliard, ca alea nu-s sporturi, sunt jocuri. Si chiar si acolo cei care cistiga se antreneaza ore intregi in fiecare zi. Sunt sute de anonimi talentati de care nu a auzit nimeni pt ca au fost prea lenesi, prea delasatori, prea slabi (psihic) pt a transforma talentul in performanta. Si sunt altii care chiar daca nu au talent cu carul, muncesc de 2, de 3, de 10 ori mai mult decit restul pt a ajunge in top.

    Hai sa nu ii martirizam ("sportivi chinuiti") si sa nu traim cu impresia ca in unele sporturi se munceste mai mult decit in altele sau ca cei din tarile sarace trebuie sa se antreneze in timp ce cei din tarile mai bogate se nasc gata antrenati, numai buni de dus la olimpiada. Avantajul pe care il are sa zicem un american in fata unui sportiv dintr-o tara saraca e reprezentat de resursele materiale: are acces de multe ori la hrana mai de calitate, la tehnologie mai noua, conditii mai bune de antrenament. Evident ca si astea conteaza, dar si el trebuie sa munceasca la fel de mult ca si sportivul din tara saraca. Daca doar banii asigurau medalii, atunci Bill Gates lua singur toate medaliile de aur de la Beijing.

    Mai bine le recunoastem tuturor sportivilor meritele, ii aplaudam si pe cei care cistiga, si pe cei care nu cistiga, dar macar dau tot ce pot. Insa cei care comit timpenii merita criticati, la fel cum la orice job daca faci timpenii esti criticat.
  • -2 (2 voturi)    
    Autorul (Miercuri, 20 august 2008, 13:50)

    oghi [anonim]

    Autorul articolului face parte din acea categorie de copii crescuti pana la adolescenta sub fusta mamei si ocrotirea lui tati,incapabil sa inteleaga satisfctia educativa a sportului si performantei!Cred ca nu si-a julit niciodata coatele !Competitia si performanta trebuiesc sustinute cu orice pret.Si incurajate!Dar nu de "colilia ofilita " a acestei natii.
    • +1 (1 vot)    
      re: autorul (Miercuri, 20 august 2008, 21:01)

      Stefan Beldie [utilizator] i-a raspuns lui oghi

      Oghi, am facut sport de performanta o mare parte din viata mea.. Am castigat titluri regionale la judo si am practicat un sport de contact pana in penultimul an de facultate.
      • 0 (0 voturi)    
        re: autorul (Miercuri, 20 august 2008, 22:25)

        Dan D. [utilizator] i-a raspuns lui Stefan Beldie

        Hahaha, este atit de recomfortant sa vezi autori care isi "pierd" timpul sa le dea peste nas atotshtutorilor care comenteaza despre orice este posibil pe hotnews, de la politica externa pina la chirurgie pe creier :-)

        Felicitari pentru articol Stefane.
  • 0 (0 voturi)    
    Nu sunt de acord. (Miercuri, 20 august 2008, 14:30)

    Alin [anonim]

    Nu sunt de acord cu fraza "desi este tentant sa-i compatimim".
    Pai tocmai pentru ca noi nu atingem in meseriile noastra nivelul lor de excelenta, desi avem ceva conditii de munca (nu-i asa domnule autor?), in timp ce ei nu au conditii si obtin ceva rezultate, ar trebui sa fie sustinuti mai mult material.
    Nu cred ca e corect sa raspanditi ideea ca ei si-au ales meseria asa ca este treaba lor.
    Vor pleca in strainatate, asa cum fac acum medicii, si apoi veti face articole in care sa va intrebati de ce nu avem performante.
  • 0 (0 voturi)    
    canotajul? (Vineri, 22 august 2008, 9:05)

    Alin [anonim]

    IMO, nu sunt de acord ca in lista sporturilor de mai sus sa fie enumerat canotajul. E un sport care ofera f multa satisfactie, ADRENALINA, un sport complet, nobil! Il practic ca amator de fiecare data cand mi se iveste ocazia; am impresia ca dl. Beldie scrie in totala necunostinta de cauza.

    In privinta atletismului nu ma bag, dar cred totusi ca trebuie facuta o distinctie intre sportul in sine si cel de performanta. In fond, atletismul e cumva un joc de GO - profund tactic, dar la un nivel mai putin popularizat. Cine reuseste sa il practice are satisfactii inaccesibile celorlalti.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri