"Daca vrea sa aiba o sansa, daca vrea sa numere multe milioane de euro, fotbalul trebuie sa se transforme, sa fie modern si sa devina produs paytv", spune Costi Mocanu, Directorul general al PRO TV, intr-un interviu exclusiv pentru HotNews.ro pe tema licitatiei pentru drepturile de televizare a meciurilor de fotbal din Liga I. Costi Mocanu evalueaza in interviu suma pe care o televiziune comerciala mare ar putea-o plati pentru meciuri astfel incat investitia sa fie rentabila, amendeaza comportamentul de pana acum al LPF ("un stapan deranjat")​ si asteptarile nerealiste ale unor patroni precum Adrian Porumboiu si Arpad Paszkany.

Costi Mocanu, director general PRO TVFoto: Arhiva personala

Rep: De ce a "tacut" PRO TV la ultima licitatie pentru drepturile TV ale campionatului de fotbal, un eveniment considerat de mare atractivitate pentru televiziuni?

Costi Mocanu: Numai oamenii care vind fotbalul intern considera Liga 1 drept o obligatie in grila unui canal comercial. Liga lui Dragomir ofera audiente modeste in raport cu sumele pretinse. ProTV este liderul televiziunilor comerciale, este un canal care vizeaza audienta si profitul, or respectiva competitie este departe, foarte departe, de aceste criterii. In aceste conditii fotbalul din Liga 1 este neinteresant pentru noi.

Presedintii de cluburi ar trebui sa inteleaga ca acum 3 ani au beneficiat de o conjunctura fabuloasa

Costi Mocanu

Presedintii de cluburi, inflamati ieri de milioanele putine, ar trebui sa inteleaga ca acum 3 ani au beneficiat de o conjunctura fabuloasa – piata de publicitate era la cel mai inalt nivel din istorie, Romania crestea 7% an de an, RCS era in plina expansiune si se temea de o eventuala intrare pe piata a unui alt player. Toate acestea nu mai exista azi.

Rep: "Tacerea" PRO TV are legatura cu o istorie mai veche a relatiilor dvs cu Liga de fotbal? Presa sportiva a difuzat mai multe versiuni, intre care si una care vorbeste despre o datorie (un milion de euro) pe care PRO TV ar avea-o fata de LPF. Care este versiunea corecta a acestei povesti?

Costi Mocanu: Aici nu vorbim despre versiuni, spunem lucrurile asa cum sunt. ProTV nu are nici o datorie fata de Liga Profesionista de Fotbal. Ar fi greu sa fie dator cita vreme ProTV nu a avut niciodata contract cu Liga.

Rep: Alte televiziuni din grupul CME au achizionat drepturile pentru campionatul intern? Pe celelalte piete CME, este o chestiune de prestigiu transmisia meciurilor din campionatul intern... sau este intr-adevar un business?

Costi Mocanu: Pentru CME prestigiul se masoara in audienta, in numarul de privitori, nu in declaratii de tip – “televiziunile nu pot rezista fara fotbal”. CME este lider de piata, cu televiziunile sale, in toate tarile in care activeaza. Fotbal avem numai in Bulgaria, pachetul complet al Ligii de acolo. Meciurile sunt insa difuzate in exclusivitate de un canal de nisa al grupului. Liderul de piata, btv, nu difuzeaza nici o secunda de fotbal si are o medie de peste 50% audience share in prime time.

Rep: LPF a inovat la ultima licitatie, impartind drepturile in “pachete”. Cum comentati o asemenea varianta? Intrebarea este legata de asertiunea, destul de larg impartasita, ca fotbalul romanesc a devenit un produs prea scump pentru o singura televiziune.

Costi Mocanu: Cred ca presedintii de cluburi ar trebui sa se preocupe mai mult de ce ofera, nu de modul in care impacheteaza. Au incercat minunea fara sa schimbe oferta, aceasta este problema. Fotbalul este prea scump pentru mai multe televiziuni, nu pentru una singura. Repet, nu discutam aici neaparat de pret, sunt si alte lucruri foarte scumpe in televiziune, vorbim despre rezultatele oferite de fotbal. Chestii de tip “fara fotbal sunteti morti”, “fotbalul face cea mai mare audienta”, sunt hilare atunci cind sunt rostite de unii care n-au nici cea mai mica pricepere in domeniu.

Pentru o statie comerciala mare, un pret care sa-ti permita acoperirea investitiei nu poate trece de 60.000 de euro/meci

Costi Mocanu

Ce ma surprinde este ca oameni care gestioneaza afaceri mari, cu legaturi puternice de business, care ar trebui sa inteleaga pietele si evolutia lor, de tip Porumboiu sau Paszkany, au acest discurs ieftin, un copy/paste de neinteles dupa declaratia primitiva cu care este condusa Liga de 20 de ani. Daca vrea sa aiba o sansa, daca vrea sa numere multe milioane de euro, fotbalul trebuie sa se transforme, sa fie modern si sa devina produs paytv. Atunci va redeveni o miza. In ultimii trei ani a fost numai o unealta.

Rep: Care ar fi pretul corect pentru ca un pachet de Liga 1 sa nu provoace o pierdere financiara unei televiziuni cu cota de piata precum cea a PRO TV?

Costi Mocanu: Pretul corect este cel pe care cumparatorul decide sa-l platesca si este acceptat de vinzator. Pentru o statie comerciala mare, un pret care sa-ti permita acoperirea investitiei nu poate trece de 60.000 de euro/meci. Asadar circa 2 milioane de euro pe an.

Rep: Varianta potrivit careia participantii la ultima licitatie s-ar fi inteles pentru a boicota intentia Ligii de a ridica pretul global al drepturilor – vi se pare credibila?

Costi Mocanu: Ii cunosc destul de bine pe cei care au participat la licitatie. Cu totii sunt oameni care fac doar intelegeri cu companiile lor. Fiecare a avut interesul sau comercial, atit si nimic mai mult.

Rep: Daca LPF se repliaza si va reduce preturile pachetelor ramase in suspensie, PRO TV are intentia de a licita?

Costi Mocanu: Am mai spus-o, ProTV este interesat de orice produs capabil sa aduca audienta. In cazul de fata, problema Ligii nu este doar pretul, ci formularea ambigua, smechereasca, prin care vrea sa decida ce-i important, la ce ore se joaca si in ce zile. Asta arata neseriozitate. Mi-e greu sa cred ca Liga se poate replia intr-atit de mult, asta inseamna deja schimbare totala.

Problema LPF nu este doar pretul, ci formularea ambigua, smechereasca, prin care vrea sa decida ce-i important, la ce ore se joaca si in ce zile

Costi Mocanu

Rep: Pentru o televiziune, ce este de preferat: sa aiba in LPF un partener sau un simplu vanzator de drepturi? Este o dilema indusa de observatia ca partenerii au obiceiul de a promova un produs (si se ingrijesc de imaginea lui), in vreme ce vanzatorilor le pasa ceva mai putin de imaginea finala.

Costi Mocanu: Prin definitia lui, un contract se refera la relatia comerciala dintre doi parteneri. Pina acum LPF s-a comportat ca un stapin deranjat care face o favoare pe care, culmea!, televiziunile au platit imens. Daca ar intelege ca fotbalul este un produs care are nevoie de investitie si de marketing, de imagine, de campanii, de valoare, de actiuni, atunci da, Liga ar fi un vinzator cu succes, un partener serios. Vremea profitului din nimic si a conjuncturilor favorabile a trecut.​