​INFOGRAFIC Saritura de la marginea cosmosului

de Dragos Aliciu     HotNews.ro
Luni, 15 octombrie 2012, 9:33 Sport | Extrem

Cu textul "Born to fly" (nascut pentru a zbura - n.red.) tatuat pe antebrat, austriacul Felix Baumgartner, in varsta de 43 de ani, a stabilit noi recorduri pentru caderea libera realizata de la cea mai mare inaltime si cea mai rapida saritura libera, care a depasit viteza sunetului.

Saltul istoric al austriacului Felix Baumgartner, aventurierul aerului care si-a propus sa depaseasca viteza sunetului cu un salt din stratosfera, de la inaltimea record de 39.045 de metri, deasupra statului american New Mexico, s-a incheiat cu succes. Felix Baumgartner declarase anterior ca acest salt reprezinta "scopul sau final". Coborarea lui Baumgartner cu parasuta a durat aproximativ 8 minute. El a batut recordul mondial pentru inaltimea unui salt , detinut din 1960 de fostul colonel din armata americana Joe Kittinger.

























26478 vizualizari

  • -40 (58 voturi)    
    Ce rost are? (Luni, 15 octombrie 2012, 9:46)

    Mihai_Stoica [utilizator]

    Altul decat adrenalina si dorinta stupida de a intra in cartea recordurilor? Putea sa si moara fara rost.
    Macar o fi avut si vreo utilitate practica? Poate nu stiu eu...
    • +20 (32 voturi)    
      100m (Luni, 15 octombrie 2012, 10:21)

      alextoma [utilizator] i-a raspuns lui Mihai_Stoica

      si care e utilitatea practica de a fi cel mai rapid om pe 100m ...sau de a te catara pe everest?
      • -25 (37 voturi)    
        Totul pana la un punct (Luni, 15 octombrie 2012, 10:36)

        Mihai_Stoica [utilizator] i-a raspuns lui alextoma

        Unele au un rost (competitional, sportiv) - altele deja dau in penibil. Hai sa facem concurs de care sta mai mult in trei degete sau de care face cea mai mare pizza din lume (asta chiar exista!). Pur si simplu inutil. Asta e parerea mea. Cat despre Everest - tot de adrenalina tine. Iar acest tip tocmai spunea ca nu vrea ca lumea sa creada despre el ca a facut-o pentru nevoia de adrenalina. Fatarnic!
        • +11 (17 voturi)    
          Fatarnic? (Luni, 15 octombrie 2012, 12:23)

          bgd [utilizator] i-a raspuns lui Mihai_Stoica

          Adrenalina nu are nici un rost in aceasta discutie. Nu asta este scopul. Nu ti-ai dorit niciodata sa fii cel mai bun? Sa intri in istorie? Nu te-ai dus niciodata intr-un vis atat de departe?
          Ce parere ai despre cursele de viteza de la Bonneville? Crezi ca se urmareste dezvoltarea unui nou tip de motor, nevoia de adrenalina sau dorinta unuia/unora de a detine un record de viteza?
          Sportiv? Pai competitiile sportive de unde crezi ca au aparut? Au aparut din nevoia unora de a arata ca sunt cei mai buni (box, fotbal, tir, viteza, etc.). Ca mai tarziu au aparut altii care stateau pe margine si se uitau la ei nu schimba cu nimic motivul initial.
          Ce te face sa crezi ca peste 50-100 de ani, oamenii nu se vor uita la zeci de "sportivi" sarind de la 39 km? Stii tu..."care ajunge primu la magazin"...
          Nu exista nici un punct....deschide ochii.
      • -12 (24 voturi)    
        Cu cap (Luni, 15 octombrie 2012, 10:45)

        Mihai_Stoica [utilizator] i-a raspuns lui alextoma

        Sunt de acord cu misiunile spatiale, cu expeditiile pe luna, etc. Acestea culeg date si sunt facute cu navete proiectate temeinic. Cosmonautii sunt protejati.

        ce a facut omul asta mi se pare ceva de genul - hai sa punem niste incepatori pe bicicleta fara cotiere si genunchiere si sa vedem care rezista mai mult fara sa cada. Si acela va face un record. Cat timp pot merge amandoi cu cotiere bine-mersi.

        Adica, da, ok, forteaza limeitele, dar in conditiile de maxima securitate si cu tehnologiile de ultima ora. Nu asa, hai sa ne aruncam in gol si sa vedem care nu moare. Cat timp poti calatori in siguranta dus-intors protejat de capsula... ceea ce face el este o adrenalina periculoasa fara rost.
        • +18 (20 voturi)    
          Utilitate practica (Luni, 15 octombrie 2012, 12:06)

          Levente ÁrpádDézsi [anonim] i-a raspuns lui Mihai_Stoica

          Chiar daca in RO sintem inca in epoca de piatra ca mentalitati in alte parti ale lumii se vand deja bilete pentru zboruri suborbitale cu scop turistic. Existenta unui sistem de salvare in caz de accident a unor turisti din stratosfera ar fi un atu in plus in dezvoltarea acestori activitati economice, chiar daca ar creste costurile perationale. Ceea ce a reusit sa demonstreze Felix Baumgartner este ca un asemnea salt este posibil si ca "naufragiatii" turismului spatial au o sansa in plus de a scapa dintr-o astfel de situatie. E clar ca pentru cineva fara antrenament indelung sansele de salvare nu sunt de 100% dar macar i se poate oferi o optiune.
        • +9 (13 voturi)    
          Eşti cu... cosmonauţii ruseşti la păscut, stimabil (Luni, 15 octombrie 2012, 16:44)

          Ionut P. [utilizator] i-a raspuns lui Mihai_Stoica

          Dacă ai fi avut binevoinţa să te informezi mai aprofundat asupra misiunii Red Bull Stratos, ai fi aflat cât de mult s-a investit în tehnică şi în siguranţa experimentului.

          Şi, încă ceva. Au experimentat "căderea liberă" la viteză supersonică... în afară de echipamentul lui Felix, capsula şi balonul de ultimă generaţie - ce mai vrei monşer?

          Cunoaştem ca tine, zeflemişti de pe margine şi băgători de beţe în roată ... a se slăbi!! Mută-ţi cortul la Ministerul Asistaţilor Social că acolo nu trebuie să fii bun la nimic ...
        • 0 (6 voturi)    
          oi fi dumneata (Luni, 15 octombrie 2012, 18:08)

          Ar3s [utilizator] i-a raspuns lui Mihai_Stoica

          de acord cu expeditiile spatiale, pe luna, etc., insa, sa sti faptul ca astronautii (cosmonautii), nu sunt chiar asa de protejati:) Pe aceste bloguri, au mai fost dezbateri referitoare la expeditiile spatiale, pe Luna, etc., cele ce depasesc adevarata ,,margine a cosmosului". Exosfera (150.000 km). S-a venit cu cifre, valori ale presiunilor, forte rezultate in urma diferentelor acestora, iar rezultatul nu a fost chiar roz. Se cam umple pagina de zerouri. Deocamdata, cosmonautii nu pot fi protejati.
          Titlul acestui comentariu (misiuni), este o formulare cam comerciala, senzationala, gen OTV. Ma rog, sunt de acord, aceasta este lumea in care traim. Fara sponsori, acest om nu-si putea realiza visul. Chiar el declara ca nu-l intreseaza nimic altceva decat sa doboare vechile recorduri! A reusit cel putin unul. Bun si asa! Bravo lui! Bravo noua!
    • +15 (25 voturi)    
      Numai asa mergem inainte (Luni, 15 octombrie 2012, 10:29)

      dancovali [utilizator] i-a raspuns lui Mihai_Stoica

      ...nu stii. Cu asa gandire, lumea ar fi ramas in Epoca de piatra.
      Norocul nostru e ca mai exista Felix BAUMGARTNER si altii ca el. BRAVO
    • +13 (17 voturi)    
      Mda (Luni, 15 octombrie 2012, 10:56)

      electron [utilizator] i-a raspuns lui Mihai_Stoica

      Gandire simplista. Se puteau tot felul de date, ba despre atmosfera, ba despre comportamentul echipamentului, ba despre comportatemntul balonui, etc . Trebuie numai sa vrei si sa ai idei ca in rest se gasesc utilizari.
      Sau daca vrei la modul simplist. Reclama la Red bull iti da aripi...
    • +10 (14 voturi)    
      sa te afli si tu in treaba (Luni, 15 octombrie 2012, 12:03)

      oho [utilizator] i-a raspuns lui Mihai_Stoica

      daca nu ai inteles nimic din aceasta misiune mai bine taci din gura.
      Misiunea nu a avut numai scop de record mondial, ci a avut mai multe implicatii.
      mai citeste si apoi da-ti cu parerea.
      si o intrebare putin retorica: ce rost are cercetarea in general nu??!!! daca nu e spectaculoasa ca becali sau pontache nu conteaza nu?
    • +1 (3 voturi)    
      mai aflam si noi (Luni, 15 octombrie 2012, 15:57)

      Stef1234 [utilizator] i-a raspuns lui Mihai_Stoica

      si citim ceva senzational
    • +6 (8 voturi)    
      :) (Luni, 15 octombrie 2012, 17:15)

      gear six [utilizator] i-a raspuns lui Mihai_Stoica

      daca ar fi dupa consideratiile tale am fi ramas demult prin pesteri.
      nici piriul din padure nu trebuia trecut de teama apei involburate.
      cred ca s-au scris pietre cu gramada la prima trecere.
      probabil asta ne-a deosebit de verii nostri neandertalieni.

      ce-ai zice de aparate de zbor individuale pina la Luna?
    • +16 (16 voturi)    
      Moarte fara rost (Luni, 15 octombrie 2012, 17:50)

      Trojan.H [utilizator] i-a raspuns lui Mihai_Stoica

      Sa mori fara rost e atunci cind, tolanit pe canapea cu un cirnat in mina, deschizi televizorul pe Antena 3 si faci un atac vascular.
      • +4 (4 voturi)    
        M-am logat doar ca sa va dau un + (Luni, 15 octombrie 2012, 20:37)

        eugenrc [utilizator] i-a raspuns lui Trojan.H

        Este dementiala defiintia dumneavoastra a mortii fara rost.

        In rest tot respectul pentru curajului austriacului Felix Baumgartner si pentru cercetatorii care au asigurat prin echipamentele realizate reusita acestui experiment.
    • +3 (5 voturi)    
      Re: Ce rost are? (Luni, 15 octombrie 2012, 19:16)

      cco [utilizator] i-a raspuns lui Mihai_Stoica

      nu este prima oara cand se fac astfel de experimente. diferenta _majora_ este
      ca in zilele noastre experimentele la limita stratosferica se fac de firme private!

      in trecut astfel de experimente cu zbor in stratosfera se faceau de agentii guvernamentale rusesti
      sau americane; iata ca progresul tehnic si economic (companii cu din ce in ce mai multi bani)
      au inceput sa fie interesate in: zboruri in stratosfera, lansare de sateliti, zbor cu balonul si
      saritura cu parasuta de la altitudini foarte mari.

      in cativa (zeci de?) ani zborul comercial pe oribita sau la altitudini foarte mari o sa devina
      o realitate (sper!).
    • -2 (4 voturi)    
      ego (Marţi, 16 octombrie 2012, 8:21)

      spy [utilizator] i-a raspuns lui Mihai_Stoica

      mai are rostul s il gidile la ego: "Uite ce am facut EU !"
    • +1 (1 vot)    
      Exista niste oameni.. (Marţi, 16 octombrie 2012, 11:22)

      akillies [utilizator] i-a raspuns lui Mihai_Stoica

      ..carora li se spune in popor "oameni de stiinta". Astia se nasc cu niste intrebari de-a dreptul inutile pentru concetatenii lor: poate omul sa zboare? Care sunt limitele corpului uman? Cat de rezistent e costumul in care o sa sara Felix Baumgartner? Cum se comporta corpul uman la trecerea rapida dintr-un mediu fara presiune, intr-unul cu presiune foarte mare? sau cum se comporta corpul uman cand face tranzitia foarte rapida intre medii cu presiuni din ce in ce mai mari?
      Si apoi apar avioanele si pilotii de avioane, parasutele si parasutistii , elicopterele si pilotii de elicoptere, medicii specialisti in foarte multe si diverse domenii instrumente medicale foarte performante, tehnologii de mentinere a vietii in conditii neprielnice vietii, materiale mai rezistente pentru misiuni extraplanetare,se mai face un pas in explorarea spatiala, sau in misiuni pentru explorarea oceanelor planetare etc. etc.

      Si asa ajung oamenii sa mearga pe alte planete, sa colonizeze planete, sa faca diverse "cuceriri" in tehnica si in stiinta.. doar pentruca omaenii de stiinta mai gasesc cate un nebun d-asta de face salturi inutile si fara rost...

      De fapt, oamenii de stiinta se bucura cand apare cate un ahtiat d-asta dornic de afirmare, plin de adrenalina si cu dorinte stupide de a dobori recorduri ca asa afla si ei raspunsuri la intrebarile inutile pe care si le pun cand descopera avionul, parasuta, automobilul sau curentul electric...
  • +6 (6 voturi)    
    freefal (Luni, 15 octombrie 2012, 10:12)

    ddr [utilizator]

    Eu din cate imi aduc aminte recordul pentru cadere libera era de 4min si 36 de secunde si apartine lui kittinger.

    http://mofak.com/Smithsonian_Honors_Colonel_Kittinger.htm
    • +2 (4 voturi)    
      Yevgeni Nikolayevich Andreyev (Luni, 15 octombrie 2012, 15:12)

      StefanAlin [utilizator] i-a raspuns lui ddr

      Yevgeni Nikolayevich Andreyev detine conform Cartii Recordurilor, recordul pentru cea mai lunga cadere libera. Cel al lui Kittinger a fost intr-adevar de la o inltime mai mare dar a deschis parasuta mai devreme. Chiar si Baumgartner a deschis parasuta cu 10 secunde mai devreme decat rusul, asadar recordul de cadere libera inca este la rusi...
      http://en.wikipedia.org/wiki/Eugene_Andreev
      • 0 (0 voturi)    
        Re: Yevgeni Nikolayevich Andreyev (Luni, 15 octombrie 2012, 19:19)

        cco [utilizator] i-a raspuns lui StefanAlin

        wikipedia zice ca Baumgartner i-a depasit recordul:

        "It took 50 years until Felix Baumgartner broke this record in 2012."
      • 0 (0 voturi)    
        Andreev (Marţi, 16 octombrie 2012, 10:03)

        ddr [utilizator] i-a raspuns lui StefanAlin

        Nu cred ca ai inteles, Kittinger detine recordul de timp pentru cadere libera, Andreev in schimb detinea recordul pentru diferenta de altitudine in cadere (sau distanta, cum preferi).
        Sunt doua lucruri fundamental diferite.
  • -9 (13 voturi)    
    Baumgartner nu a atins viteza sunetului (Luni, 15 octombrie 2012, 10:19)

    dumitrica [utilizator]

    Nu inteleg de ce toate ziarele perpetueaza aceasta minciuna a depasirii vitezei sunetului de catre Felix Baumgartner. Nu este adevarat. Nu a atins decit 1173 km/h < 1236 km/h (viteza standard a sunetului). Viteza de 1342 km/h este o inventie tirzie a unui membru al echipei si nu este confirmata de nimeni altcineva. Mai mult, Baumgartner nu a atins nici macar viteza locala a sunetului in vreun punct al traiectoriei sale de cadere libera deoarece nu a simtit, conform declaratiilor sale, socul sonic.
    • +6 (6 voturi)    
      oare? (Luni, 15 octombrie 2012, 11:27)

      mihaimc [anonim] i-a raspuns lui dumitrica

      Pai ia defineste socul sonic si o sa vezi de ce nu l-a simtit. aa.. si asa-i ca nu s-a ajuns pe luna?
    • +3 (3 voturi)    
      standard? (Luni, 15 octombrie 2012, 19:31)

      hollow [utilizator] i-a raspuns lui dumitrica

      Ce-i aia ”viteza standard”? Din ce știu eu (și restul oamenilor care au făcut fizică la școala elementară), sunetul are viteze diferite la presiuni și temperaturi diferite. Viteza de care vorbești este la 20 de grade celsius și la nivelul mării. Aseară am văzut și -65 de grade pe alocuri, iar în termosferă viteza sunetului scade chiar și sub 1000 km/h.
  • +6 (8 voturi)    
    NU a depasit recordul de durata la cadere libera (Luni, 15 octombrie 2012, 10:28)

    cco [utilizator]

    ...cum se sugereaza in imaginile de mai sus.

    acesta este detinut inca de Joe Kittinger cu 4 min 30 sec.
    Felix Baumgartner a cazut liber (fara sa deschida parasuta) "numai" timp de 4 min 20 sec.
    a depasit recordul de _distanta_ / inaltime insa.
    • +7 (9 voturi)    
      Poate nici nu a vrut? (Luni, 15 octombrie 2012, 10:59)

      DanDimitrescu [anonim] i-a raspuns lui cco

      Recordul de durata in cadere libera ii apartinea lui Kittinger, care l-a ajutat pe Baumgartner. Daca inteleg corect, a fost cumva mentorul lui, si probabil Felix nu a vrut sa ia si ultimul record.

      Cred ca a deschis pur si simplu parasuta la 4:22, desi nu avea o nevoie tehnica. Doar morala.
      • +2 (2 voturi)    
        crezi ca a verificat timpul? (Luni, 15 octombrie 2012, 19:05)

        cco [utilizator] i-a raspuns lui DanDimitrescu

        la viteza aia s-a mai uitat oare la ceas? oricum
        zicea ca are vizorul aburit.
        • 0 (0 voturi)    
          Mda, poate ai dreptate! (Marţi, 16 octombrie 2012, 1:13)

          DanDimitrescu [anonim] i-a raspuns lui cco

          Adevarul e ca nu m-am gandit la partea practica, undeva era si ceva aproximare banuiesc!
          • 0 (0 voturi)    
            documentarul national geographic (Marţi, 16 octombrie 2012, 11:39)

            cco [utilizator] i-a raspuns lui DanDimitrescu

            national geographic o sa faca un film documentar despre tot proiectul asta.
            de abia astept sa il vad. pe de alta parte baumgartner a promis sa detalieze secunda
            cu secunda ce s-a intamplat in timpul ascensiunii si al sariturii.
            probabil ca o sa spuna si cum si cand a decis ca este timpul sa deschida parasuta.
        • +1 (1 vot)    
          audio (Marţi, 16 octombrie 2012, 8:26)

          spy [utilizator] i-a raspuns lui cco

          poate ii spunea cineva timpul in casca
      • +1 (1 vot)    
        ntz (Luni, 15 octombrie 2012, 19:33)

        hollow [utilizator] i-a raspuns lui DanDimitrescu

        Kittinger a fost chiar conducătorul misiunii. Nenea ăla cu păr alb și burtă pe care l-ai văzut și auzit timp de 2 ore jumate cât a ținut transmisiunea.
    • +1 (1 vot)    
      Re: NU a depasit recordul de durata la cadere libe (Luni, 15 octombrie 2012, 21:19)

      cco [utilizator] i-a raspuns lui cco

      scuze, am uitat si se pare ca nu a zis-o nimeni pana acum:
      felicitari realizatorului prezentarii grafice de mai sus
      (Dragos Aliciu?). practic ea concentreaza cam toate detaliile "misiunii" lui Baumgartner.
  • +13 (17 voturi)    
    utilitate practica (Luni, 15 octombrie 2012, 10:32)

    mariuss72 [utilizator]

    Raportat la felul cum gindesti, lucrul asta poate parea fara sens, dar fara acesti nebuni frumosi, poate ca am fi trait si acum in pesteri. Probabil ca nu stii cum se traduce '' think outside the box''...
    • +12 (14 voturi)    
      despre asta este vorba (Luni, 15 octombrie 2012, 11:09)

      Remarque [utilizator] i-a raspuns lui mariuss72

      Exact asa cred si eu, de la mine ai un upvote.
      Nu e vorba nici despre adrenalina nici despre vreo utilitate practica. Poate aceasta este si frumusetea umanitatii, ca suntem cu totii atat de diferiti. Nu putem - si nici nu vrem - sa fim cu totii medici, profesori sau soldati pentru ca prin conventie sunt vazute drept profesii imediat folositoare din punct de vedere social. Avem nevoie sa fim si poeti, pictori sau simpli visatori. Nu doar matematica este un limbaj universal, ci si sportul sau muzica, arta in general.

      Este pentru toti un exemplu de cautare si inovatie, de acel "next level", de depasirea suficientei si a propriilor limite, de a arata ca se poate. In orice domeniu.
  • +6 (6 voturi)    
    Am corectat. (Luni, 15 octombrie 2012, 10:49)

    Dragos Aliciu [colaborator]

    @ ddr - Aveti dreptate. O scurta perioada de timp dupa saritura s-a spus ca ar fi depasit si durata de cadere libera, textul din infografic a ramas neactualizat dupa infirmare. Acum am corectat, multumim pentru sesizare.

    @dumitrica - Viteza de 1,342.8 km/h este anuntata de catre echipa lui Baumgartner cu mentiunea ca datele nu sunt confirmate oficial. Momentan, consideram ca echipa Red Bull Stratos este cea mai in masura sa ofere informatii despre salt.
    • -1 (1 vot)    
      Statuia lui Christos din Rio de Janeiro (Luni, 15 octombrie 2012, 18:30)

      war4peace [utilizator] i-a raspuns lui Dragos Aliciu

      În infografic scrie "28,9m" - înălţimea oficială e 39,6m (cu tot cu piedestal)
  • +11 (17 voturi)    
    Sunt curios .... (Luni, 15 octombrie 2012, 11:23)

    dangels [utilizator]

    Cati din cei care comentati aici ati efectuat macar un salt la dubla...Oricum ,performanta lui Baumgartner nu cred ca este la indemana oricui. Nu o sa intelegeti niciodata cam ce este in mintea unui parasutist daca nu ati incercat macar un salt la liber fara instructor. Are mintea mult mai libera decat multi altii , calculeaza foarte precis si foarte repede in conditii critice...Dar de ...la "miticii" din Ro daca nu le dai circ si paine nu ai facut nimic...Observ ca multi sunt invidiosi ,incearca sa minimalizeze, nu doar aici pe hotnews...de parca ei ar face salturi de la +30.000 metri zilnic...
    • -6 (16 voturi)    
      Nu neaparat (Luni, 15 octombrie 2012, 13:12)

      pragmatic [utilizator] i-a raspuns lui dangels

      dar mie personal nu mi se pare ceva eroic .Faptul de a sari cu parasuta din stratosfera e ceva deosebit ,e adevarat ,dar din punct de vedere stiintific e doar o gluma. La fel si faptul ca a sarit pentru un producator de suc....Eroic?
      • +3 (7 voturi)    
        Pentru @pragmatic... (Luni, 15 octombrie 2012, 14:17)

        dangels [utilizator] i-a raspuns lui pragmatic

        Nimeni nu vorbeste de eroism....In schimb putem discuta despre limitele corpului uman, tu crezi ca este asa usor sa lupti cu tine insuti cand stii ca orice fisura a costumului de zbor poate aduce instantaneu moartea? Ultimul rus care a incercat ceva asemanator a murit din cauza hipoxiei , costumul de zbor a avut fisuri...Daca tot tii mortis sa afli mai multe, in iulie 2000 un grup de parasutisti militari romani (60) a efectuat un salt la liber (Hercules C 130) de la altitudinea de 4.700 m fara masca de oxigen...Nimeni nu a omologat acest record, ba chiar au trecut in scripte altitudinea de 4.500 m.Ai idee cam cum se misca un om catre trapa la altitudinea de 4.700 m? Iti spun eu- -senzatie de somn, picioare aproape fara forta... practic te misti "in reluare". Daca ai urmarit transmisiunea live...ai observat ca la un moment dat in cadere libera a avut o miscare haotica de cateva secunde in momentul cand a intrat in contact cu partea mai densa a atmosferei ...Ai idee cam cate antrenamente a facut doar pentru acest moment?
        • +1 (1 vot)    
          costume de cosmonaut stricate... (Luni, 15 octombrie 2012, 21:58)

          cco [utilizator] i-a raspuns lui dangels

          rusii au experimentat mult in domeniul costumelor de cosmonaut (si nu pe caini...).
          uitati-va putin aici:

          http://en.wikipedia.org/wiki/Alexei_Leonov

          "He was outside the spacecraft for 12 minutes and nine seconds on 18 March 1965, connected to the craft by a 5.35 meter tether. At the end of the spacewalk, Leonov's spacesuit had inflated in the vacuum of space to the point where he could not re-enter the airlock. He opened a valve to allow some of the suit's pressure to bleed off, and was barely able to get back inside the capsule."
          • 0 (2 voturi)    
            Si rusii au o contributie esentiala (Luni, 15 octombrie 2012, 22:59)

            dangels [utilizator] i-a raspuns lui cco

            In acest domeniu de granita. Departe de mine gandul de a minimaliza eforturile rusesti. Asta nu inseamna ca sunt de acord cu politica lor. Ce stiu este faptul ca la o incercare de a dobori recordul lui Kittinger unul din parasutisti a murit ...cat de adevarate sunt ipotezele in cazul mortii sale ...nu pot sa spun. Se zice ca ,,,costumul de zbor a fost fisurat in momentul parasirii capsulei, altii spun ca o bila metalica desprinsa ar fi lovit casca parasutistului...In fine, zvonuri sunt multe ca in orice domeniu de granita. Orice se va spune, Baumgartner este deja o legenda vie in domeniu...tipul a doborat atitea recorduri in ultimii zece ani...nu stiu cati din noi sunt capabili de asa ceva. Chiar daca ai sa zicem partea financiara si partea logistica asigurata ...este foarte greu sa realizezi atit cit a realizat el in acesti ani.
            Daca vreti sa vedeti cam ce se intimpla cu oamenii care nu prea gandesc corect:

            xdangels.com/last-jump-from-high-voltage-line/

            Mai jos un accident:

            xdangels.com/fatal-skydiving-accident/
            Este usor sa spui la sol "Gata , acum fac si asta..." ,este mult mai greu sus sa indeplinesti ce ai spus la sol....
      • +3 (9 voturi)    
        Un producator de suc (Luni, 15 octombrie 2012, 16:01)

        grebla [utilizator] i-a raspuns lui pragmatic

        E atat de limitat modul asta de gandire... E un sponsor care investeste in asa ceva. E laudabil. Uita-te in ce investeste Red Bull. Daca crezi ca toate investitiile alea au ca scop doar marketingul, te inseli amarnic.

        Faptul ca isi fac reclama in felul asta e de-a dreptul laudabil, mai ales stiind ca probabil o parte din profituri se vor duce tot in investitii si sponsorizari de genul asta. Cine ar trebui sa investeasca in proiecte din astea, statul (adica contribuabilii)?
        • +2 (4 voturi)    
          ce scop poate sa aiba in afara de marketing? (Marţi, 16 octombrie 2012, 8:33)

          spy [utilizator] i-a raspuns lui grebla

          in marketing functioneaza legea junglei, numai profitul conteaza, esti naiv daca gindesti altfel si te lasi inselat de imaginea siropoasa si otravurile care vor sa le vinda
    • 0 (0 voturi)    
      de acord! (Marţi, 16 octombrie 2012, 11:49)

      akillies [utilizator] i-a raspuns lui dangels

      Nu sunt parasutist, nu am sarit cu parasuta, nu cred ca o sa sar cu parasuta vreodata(mi-e frica de inaltime si de viteze foarte mari :D)! Dar sunt constient de cat antrenament are nevoie un om ca sa faca asa ceva. Sunt constient ca fara un imbold (la limita nebuniei pentru unii) nu poti sa sari de la 39 de mii de metri. Deasemenea sunt constient ca orice astfel de salt in atmosfera Pamantului, ofera data utile pentru cei care se ocupa de expeditiile inafara atmosferei Pamantului sau sub nivelul marii.

      Sunt de acord cu ce sustii in toate comentariile tale, dar nu din experienta personala in domeniu, ci din ce citesc si din ce am experimentat in persoana pana acum... Unii oameni se sperie cand prind pe role/patine viteze de 10km/h, asta nu impiedica sportivii sa ofere "privitorilor" prestatii de neuitat(un mic exemplu pentru cei care se intreaba de ce sare omul asta cu parasuta de la 39 de mii de metri).

      In mod normal, ajunsi la o anumita varsta, majoritatea oamenilor ar trebui sa constientizeze ca ceea ce iei iau de-a gata, reprezinta efortul si munca unor oameni ca Felix Baumgartner. Mentalitatea celor care nu muncesc prea mult pentru propria agoniseala este ca e usor sa sari cu parasuta(sau inutil in cazurile extreme),ca e usor sa canti la un instrument(sau ca e inutil sa canti la un instrument), ca e usor sa conduci o masina(sau e inutil sa faci si scoala pentru permis de soferi), unii spun ca e usoara scoala si ca e inutil sa inveti pana la 23 de ani, 30 de ani, 80 de ani etc., dar cand ajung sa faca ei acele lucruri "usoare" si "inutile" dau din colt in colt. Si tot astia care pun inutilul in toate propozitiile lor tipa primii cand dau de necaz, cand au nevoie de un sfat sau cand sunt pacaliti de toti ciumpalacii din orice domeniu (mai ales in politica).
      • -1 (1 vot)    
        @akillies (Marţi, 16 octombrie 2012, 16:20)

        dangels [utilizator] i-a raspuns lui akillies

        Sunt multi in Ro care gandesc doar cum sa castige bani indiferent de pretul pe care il platesc. De cativa ani traiesc in strainatate, cam la fel gandesc si aici oamenii. Poate nu chiar atit de mult ca romanii , dar totusi la o privire mai atenta se observa...In general oamenii prefera lucrurile care se pot face usor , castigurile usoare fara prea multa bataie de cap, meseriile usoare. De ce sa nu se trezeasca la 7:00 si la 9:00 sa se aseze la birou? Asta este in firea oamenilor, sa caute o meserie cat mai usoara....si daca se poate sa fie platit regeste pentru ceea ce face. Foarte putini inteleg faptul ca daca treci prin anumite experiente (uneori grele, dureroase), tocmai atunci te fortifici ca om. Sincer sa fiu , ceea ce a facut Baumgartner , eu nu cred ca as putea face chiar daca as avea o baza logistica in spate ca a lui. Este o distanta foarte mare intre salturile normale si ceea ce a facut el. Una este sa te stabilizezi la 50m/s la o inaltime de 1000-3000m, si alta este sa adopti o pozitie stabila la o viteza de 6 ori mai mare la o inaltime la care aerul este foarte rarefiat. Fiecare din noi avem limite ...si eu am limitele mele, imi cunosc limitele mai ales cand este vorba de zbor. Pina la urma , asta este lectia pe care o inveti ca parasutist militar sau sportiv...iti vezi limitele, si stii cand ai trecut de aceste limite ca este posibil sa se intimple ceva rau. Lupta cu transpiratia rece nu este chiar asa usoara pentru nimeni...ca sa dau un exemplu , am vazut oameni care aveau parul alb la 23-24 de ani. Omul de obicei nu prea se simte confortabil atunci cand i se pune oglinda in fata . Ori tocmai asta se intimpla de foarte multe ori in cazul parasutismului. Una peste alta , este o meserie foarte frumoasa, dar care poate provoca destule probleme de sanatate oricui . In curand vor apare impresiile lui Baumgartner si vom vedea...sunt sigur ca tipul este foarte sincer ...uneori are o sinceritate dezarmanta!
  • +10 (12 voturi)    
    Martieni si alte bazaconii (Luni, 15 octombrie 2012, 11:57)

    Alfabetix [utilizator]

    Ce rost avea sa vizitam Luna, sa zburam prin spatiu, sa ne scufundam in oceane, sa inventam "chestii" cand stim atat de clar ca lumea este plata ca o tava si sprijinita pe capetele unor elefanti uriasi?
  • +7 (9 voturi)    
    Utilitati practice... (Luni, 15 octombrie 2012, 12:40)

    grebla [utilizator]

    E foarte simplu si de bun simt sa gasesti utilitati practice pentru saltul asta. De exemplu, in loc de a ateriza o naveta de fiecare data cand sunt adusi pe pamant astronautii de pe Statia Spatiala Internationala, astronautii sunt transportati pana la marginea stratosferei, de unde isi dau drumul. Un scenariu de genul asta ar economisi foarte multi bani si material. Pentru asta trebuie testate efectele fortelor exercitate asupra corpului uman in timpul saltului, rezistenta si caracteristicile tehnice ale costumului, ale parasutei, etc. Baumgartner a explicat deja problemele tehnice pe care le-a avut si din primul moment forta gravitationala a fost cel mai mare pericol luat in calcul.
    Pe de alta parte, cine ar trebui sa sara primul daca nu persoana cea mai antrenata fizic si psihic pentru un asemenea salt?

    Se face atata tam-tam din cauza sponsorizarii de catre Red-Bull. O sponsorizare privata este mai mult decat normala. Timpul in care NASA isi permitea orice pe banii contribuabililor a cam trecut. Acum se pregateste transportul astronautilor catre ISS in navete spatiele private. Este nevoie de investitii in acest domeniu. Firmele particulare care se ocupa de proiecte spatiale nu fac in general profit si nu au o sursa de venituri care sa le asigure subzistenta. Ergo Red Bull, care au banii, viziunea si oamenii necesari pentru asemenea proiecte. Si ce daca reclama le va genera venituri si profituri imense? Daca aceste profituri sunt in continuare investite in proiecte de genul asta, sa le fie de bine!

    Aici se poate face o paralela intre Dietrich Mateschitz (proprietarul Red Bull in proportie de 49%) si Richard Branson, proprietarul Virgin. Ambii oameni au intemeiat un brand de succes si au viziunea necesara de a investi in proiecte care pot fi numite megalomane. Prefer oricand sa vad o sigla Virgin sau Red Bull afisata la un eveniment in loc de 100 de alte logouri, pentru ca macar stiu ca organizatorii au in spate sponsorizarea si sprijinul de care au nevoie.
  • +3 (3 voturi)    
    O eroare de calcul (Luni, 15 octombrie 2012, 12:51)

    nune [utilizator]

    Suprafata unui teren normal de fotbal este de 7.140 mp. Daca impartiti cei 161.874 mp la suprafata normala, va ies peste 22 terenuri de fotbal normale.
  • +5 (7 voturi)    
    O parte din ce a vazut Baumgartner... (Luni, 15 octombrie 2012, 16:42)

    dangels [utilizator]

    Pentru cei care se indoiesc inca de faptul ca pamantul este rotund....

    youtube.com/watch?v=qGlF4Wtf1WM&feature=player_embedded

    Viteza in cadere libera variaza intre 50-80m/s, asta in cazul salturilor "domestice". Sunt destui care nu isi pot stabiliza corpul la aceasta viteza mica...Si cand te gandesti ca austriacul avea peste 300 m/s , tare as vrea sa-l vad pe cel care se lauda ca isi poate stabiliza corpul la o astfel de viteza. 50m/s =180km/ora ....300m/s =?????
    • +2 (2 voturi)    
      Ma rog.... (Luni, 15 octombrie 2012, 18:09)

      eek [utilizator] i-a raspuns lui dangels

      ...Pamantul nu e chiar asa de rotund precum se vede in video, s-a folosit lentila de tip "fish-eye". Dar da...e totusi rotund :)
    • +4 (6 voturi)    
      E lung pamantul... ba e lat! (Luni, 15 octombrie 2012, 19:09)

      nano2k [utilizator] i-a raspuns lui dangels

      Judecand dupa minusul primit, e clar ca inca mai avem semeni care cred ca Pamantul e lung si lat, ca un crocodil.
      Atata doar ca un crocodil e mai mult verde pentru ca e verde atat pe latime cat si pe lungime.
  • +2 (2 voturi)    
    Medicament de stabilizare (Luni, 15 octombrie 2012, 17:52)

    Trojan.H [utilizator]

    Am vazut pe infografie chestia asta dar habar n-am ce inseamna. Stie cineva?
    • +3 (3 voturi)    
      nu... (Luni, 15 octombrie 2012, 19:44)

      hollow [utilizator] i-a raspuns lui Trojan.H

      dar bănuim că e pentru administrare de dexametazonă sau ceva de genul ăsta, în cazul în care avea loc o decompresie a costumului. Decompresie parțială, că la totală pot să dai direct cu apă sfințită:))
      • +1 (1 vot)    
        + (Luni, 15 octombrie 2012, 22:26)

        Trojan.H [utilizator] i-a raspuns lui hollow

        Mersi.
      • +1 (1 vot)    
        nu e niciun medicament (Marţi, 16 octombrie 2012, 14:09)

        Vlad C [anonim] i-a raspuns lui hollow

        Cineva a tradus aiurea ”drogue” (dragă, un fel de parasuta) ca medicament (drog).

        http://en.wikipedia.org/wiki/Drogue

        Si pe urma cineva a luat cu copy paste poza asta si acum apare pe zeci de site-uri din Romania.

        Scopul dispozitivului era ca, daca intra intr-o rotatie necontrolata, cum s-a si intamplat, si nu putea iesi singur din ea, sa foloseasca aceasta mini-parasuta pentru stabilizare.

        Ideea e ca daca ar fi folosit-o, nu mai depasea viteza sunetului, pana la urma a reusit sa se stabilizeze singur.
        • 0 (0 voturi)    
          Ah, ok, ok... (Marţi, 16 octombrie 2012, 17:08)

          Trojan.H [utilizator] i-a raspuns lui Vlad C

          Mersi!
  • +7 (9 voturi)    
    Neplacut surprins (Luni, 15 octombrie 2012, 19:19)

    nano2k [utilizator]

    Sunt neplacut surprins ca la un asemenea eveniment exista si comentarii negative.
    E clar ca inca suntem atat de macinati de grijile personale incat nu mai stim sa visam, sa privim cerul, sa ne intrebam de ce, sa ne dorim ceva mai mult.

    Pentru mine fiecare secunda din cele 2 ore jumate a fost fascinanta. Am urmarit pe Youtube Live in HD si mi-as fi dorit sa fiu sub acel balon, mai putin sa sar :)

    De ce mor unii ca sa isi implineasca visele? Greu de zis, dar e clar ca omul liber, nu cel impovarat si inchistat, isi doreste sa iasa din anonimat, sa implineasca ceva, ceva despre care semenii sai sa il aprecieze (pozitiv sau negativ), ceva care sa ii faca pe altii sa ii pomeneasca numele poate chiar peste generatii.

    Felix Baumgartner a reusit, alaturi de alti atatia. Frumos... dar e greu sa iti ridici capul din glod si sa iti limpezesti ochii spre cer. Tocmai de aceea nu toti putem sa atingem asemenea performante...
    • +3 (3 voturi)    
      Ai mare dreptate @nano2k... (Luni, 15 octombrie 2012, 19:39)

      dangels [utilizator] i-a raspuns lui nano2k

      Si eu am tinut pumnii lui Baumgartner, am urmarit transmisia cu sufletul la gura,in momentul cand a intrat in acea miscare necontrolata mi-am adus aminte de primele mele experiente de zbor... sunt putini oameni care pot sa-si indrepte ochii spre cer in ziua de azi. Oamenii in ziua de azi sunt interesati in mare majoritate cum sa faca primul milion de euro(conteaza mai putin daca pe cai legale sau ilegale!). Omul de azi este strivit de materialism, foarte rar mai gasesti pe cineva care sa-si puna intrebari profunde ...
      • +1 (5 voturi)    
        Reduci cam totul la punctul de vedere al romanului (Luni, 15 octombrie 2012, 20:39)

        potaissa [utilizator] i-a raspuns lui dangels

        Maama dar ce mai imparti la palme morale pe-aici....si cate stii tu despre stratosfera...Dupa cum scriam mai sus ,mi sa pare exagerat sa-l numim pe austriac erou pentru ceea ce a facut.Vor urma in urmatorii ani salturi de genul asta angros.Iar pentru mine e mult mai importanta slujba unui medic care-si mananca viata prin spitale (bineinteles nu in romania) ,a unui cercetator de fizica/chimie/biologie care sta ani de zile in fata microscopului pentru binele societatii, al unui profesor universitar care formeaza elita de maine.Tu nu ai cum sa ma intelegi.Dar tu stii multe despre stratosfera.......E doar modesta mea parere.Bineinteles ,subiectiva:))
        • +1 (5 voturi)    
          Daca tot ma provoci... @potaissa! (Luni, 15 octombrie 2012, 21:09)

          dangels [utilizator] i-a raspuns lui potaissa

          Asta a fost meseria mea aproximativ 17 ani...Si sa stii ca am facut asta cu multa placere, mi-am iubit meseria . Daca tot te legi de Baumgartner ...intre saltul lui Kittinger si cel al lui Baumgartner sunt o gramada de ani...ca tot sustii ca "Vor urma in urmatorii ani salturi de genul asta angros"... Ai idee cam cat costa doar sa ridici un avion de la sol? Nu vorbim de ultima tehnologie in materie de baloane cu heliu in cazul de fata! Aici nu vorbim de medici, profesori, biologie...desi am tot respectul pentru aceste categorii. Nu vad de ce te deranjeaza cunostintele mele...Apreciez foarte mult curajul si stapanirea de sine a lui Baumgartner, nu este asa usor sa faci asta....Nu este asa usor sa domini instinctele primare(teama, frica!) . Daca imi permiti... personal nu stiu ce inseamna curaj ,dar stiu foarte bine ce inseamna frica si teama pe pielea mea. Nu vorbesc din "carti" cand spun asta.
          Parerea mea...nu incerca sa arunci cu noroi in oameni ca Baumgartner, mai intai incearca sa faci cateva salturi de la 1000 de metri si dupa aceea vorbim ...
          • -2 (2 voturi)    
            Te invidiez :) (Luni, 15 octombrie 2012, 23:01)

            nano2k [utilizator] i-a raspuns lui dangels

            Pe mine, cand eram tanar, nu m-au lasat parintii sa incep sa zbor (la propriu, ca la figurat m-au ajutat enorm si mereu).

            Si acum, de fiecare data cand urc intr-o aeronava (din pacate zbor numai de cateva ori pe an pe linii comerciale, nu de agrement), simt fiorii si placerea de a ma ridica. Urmaresc flapsurile si imi imaginez ce manevre face comandantul. Imi imaginez ce frumos a fost pentru tine sa ai o asemenea meserie... eu sunt foarte implinit si multumit cu ceea ce fac, dar cu siguranta daca ar fi sa aleg altceva vreodata mi-ar placea enorm sa zbor...
            • -2 (2 voturi)    
              Este o meserie frumoasa... (Luni, 15 octombrie 2012, 23:46)

              dangels [utilizator] i-a raspuns lui nano2k

              Dar presupune si multa munca. Pentru o cadere libera de 20 de secunde ...muncesti. La fel in cazul salturilor cu parasute militare...ai de trecut o gramada de teste. Care mai de care mai ciudate pentru cine nu a avut contact cu asa ceva. Zborul este frumos, caderea libera este cu mult mai palpitanta decat o partida de sex cu o bunaciune...simti ca traiesti cu adevarat! Sa vezi cat de buna este o tigara dupa un salt...pfffff. Faptul ca iti invingi instinctele primare , declanseaza in mintea ta o serie de reactii pe care nu prea le experimentezi in fiecare zi....Poti sa incerci cu instructor nu este asa de scump. 2-3 salturi cu instructor nu costa o avere. Daca iti place , poti obtine brevet .Tocmai ai ocazia sa vezi ca,,,cea ce spui la sol nu prea bate cu ce ai sa faci in usa avionului. Nu ma intelege gresit , nu vreau sa te descurajez, dar aceste lucruri le stiu pe pielea mea. Am 7 ani de cand nu am mai zburat(cauze medicale!)...azi cand am vazut transmisia parca ceva nu era in regula cu mine. Imi retraiam tineretea...
              • 0 (0 voturi)    
                Intrebare (Marţi, 16 octombrie 2012, 3:02)

                nano2k [utilizator] i-a raspuns lui dangels

                Se poate practica la orice varsta? Ma refer cu instructor bineinteles, apoi mai vedem daca e cazul de brevet sau nu :)
                • 0 (0 voturi)    
                  Dupa cate stiu eu (Marţi, 16 octombrie 2012, 11:31)

                  dangels [utilizator] i-a raspuns lui nano2k

                  Nu cred ca exista o limita de varsta standard pentru salturile cu instructor, poti afla mai multe de aici

                  tnt-brothers.ro/meniu/tandem.html. Important este sa ai o stare de sanatate buna...si sa faci tot ceea ce spune instructorul. Este foarte important sa asculti si sa faci tot ceea ce spune instructorul inainte de parasirea avionului. Oricum in timpul caderii libere el este seful...
        • +2 (4 voturi)    
          Comparatii fara sens (Luni, 15 octombrie 2012, 21:27)

          nano2k [utilizator] i-a raspuns lui potaissa

          Pentru tine e mai important un medic, pentru altul un popa, pentru altul painea de maine pe care o are sau nu.
          Pentru altii e important sa faca ceva, sa iasa din anonimat, cum e acest Felix Baumgartner.
          Pe de alta parte articolul este despre un anume Felix Baumgartner, anonim pe langa tine, nu despre tine, o somitate in orice domeniu.

          Iti spun toate astea nu pentru a te jigni sau sa incep vreo polemica interminabila cu tine pe diverse teme fara legatura cu articolul de fata, ci doar pentru a incerca sa iti explic ca ceea ce tu nu apreciezi neaparat nu este de neapreciat in general si ca de multe ori, chiar daca nu ii vezi tu rostul, poti vedea extraordinarul din celalalt. Cu siguranta n-ai habar cate date s-au colectat si la cat de multe lucruri acestea vor ajuta. La fel ca ei de la LHC care cauta o particula invizibila. Nici nu stii tu cate realizari de acest gen (adica "fara rost") ti-au pus tie un calculator mai bun pe birou la un pret accesibil, o masina mai puternica si asa mai departe...

          Imi pare rau ca nu vezi extraordinarul zilelor in care traim, ca se scrie istorie mai repede decat s-a facut vreodata. Nimeni nu subapreciaza medicii competenti (in afara statului care ii plateste mizerabil), insa nu era cazul sa comparam mere cu pere. Tot parerea mea subiectiva.
  • +7 (9 voturi)    
    once and for all (Luni, 15 octombrie 2012, 19:22)

    hollow [utilizator]

    ca să terminăm o dată pentru totdeauna cu întrebările și reacțile cretine gen ”dar ce sens a avut?”, dincolo de comportamentul tipic oilor care nu vor face nimic diferit sau special toată viața în afară de a sta cu capul la cutie cu grijă să nu behăie prea tare ca să nu le audă lupul, e relevant faptul că o simplă căutare pe internet v-ar fi explicat extrem de simplu una dintre cele mai evidente și practice aplicații ale acestui experiment: din 1986, de la dezastrul Challenger și până acum, încă nu s-a dezvoltat un sistem fezabil de evacuare și salvare post-lansare la altitudini suborbitale. Pentru cine e curios, puteți verifica faptul că echipajul Challenger a supraviețuit cu bine exploziei inițiale la 15km altitudine și o viteză de Mach 2. Până ieri, nici un om și nici măcar un aparat de zbor fără rachete sau aripi fixe nu a ajuns și nu a petrecut atâta timp la acea altitudine intermediară. Datele conținute de capsula care a revenit cu o parașută pe pământ sunt neprețuite și extrem de utile pentru următoarea generație de navete și multe alte aparate de zbor sau aplicații încă nebănuite.
    Faceți greșeala tuturor ignoranților de a confunda prezentarea populară - în fond, e un proiect privat sponsorizat de o entitate comercială, evident că are nevoie de expunere masivă pentru a-și recupera investiția - cu scopul real.
    • +1 (1 vot)    
      subscriu!! (Marţi, 16 octombrie 2012, 11:58)

      akillies [utilizator] i-a raspuns lui hollow

      ...
  • +2 (2 voturi)    
    Bravo (Luni, 15 octombrie 2012, 22:39)

    GabriDex [utilizator]

    Bravo lui... e meserias.


Abonare la comentarii cu RSS

Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version